Б лизо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство. Това обяви на извънреден брифинг вицепремиерът и финансов министър Асен Василев, цитиран от NOVA. Комисията на МРРБ и МФ е прегледала 34 рамкови договора, подписвани между 2018-2020 г. Предмет на договорите бил текущ ремонт и поддръжка.
„Това значи отстраняване на повреди, зимно почистване, разчистване след катастрофи. Текущ ремонт и поддръжка не изисква одобрени инвестиционни проекти, не изисква надзор, не минава през комисия. Текущ ремонт и поддръжка не се приема за строителство. А за текущ ремонт не се дава и гаранция. Около 1000 на брой са направените възлагания по тези процедури, на стойност над 3,419 милиарда”, обясни Василев.
„От 3,419 милиарда – 1 милиард са за текущ ремонт и поддръжка, над 2,462 милиарда са прикрито строителство, което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да приеме качеството. Това строителство е без гаранция”, заяви Василев.
„Ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на ЗОП се дължи изцяло на прикрито строителство. Става въпрос за почти 2,5 милиарда. Това е нарушение на Закона за обществените поръчки”, каза Василев.
„79% от допълнителните извънредни задания са инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които изискват оценка за съответствие, инвестиционни проекти, разрешение за строежи, надзор, гаранция. Реално 80% от направените възлагания ги нямат, а би следвало да ги имат. Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на ЗУТ. Те представляват неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип”, каза Василев.
Някои практики са били меко казано „скандални”, продължи финансовият министър. Той даде и пример с отсечка от път край Смолян. Става въпрос за превантивен ремонт на път 31861, на стойност над 45 милиона лева.
„Строителството е възложено на 28 август 2020 г., а проектирането на 5 ноември 2020 г. Явно някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка”, заяви Василев.
Подобни случаи били десетки. Василев даде още 2 примера. Проектирането на път 3667 било възложено на 29 април и пак на 29 април са възложени строително–монтажните работи.
За ремонта на виадукта на „Хемус” - проектирането е възложено на 30 юни, около месец преди това – на 29 май е възложено строителството, обясни Василев.
В ремонта на пътя Кърджали-Асеновград пък са дадени 1 милион лева за подмяна на водопровод. Василев обясни, че става въпрос за 6 метра тръба, а в проекта изобщо нямало ВиК част.
За магистрала „Тракия” били заложени 40 320 часа проектантски труд. „Проектирането е изпълнено за 62 дни. Това значи, че е трябвало да има екип от 82 проектанти, които нонстоп да проектират как да бъде направен ремонтът на „Тракия”, каза Василев.
Той даде пример и с третокласния пътя Полски Тръмбеш – Обединение, където километърът струвал 831 000 лева, а на пътя Шабла-Каварна, който отново е третокласен - 1,325 милион лева.
Най-евтин ремонт е правен в Ловеч - 112 000 лева на километър първокласен път. Най-скъпият ремонт е платен в Ямбол – 1,910 милиона лева първокласен път.
При второкласните пътища разликите били още по-фрапантни – от 68 000 до 2,100 милиона на километър.
На брифинга стана ясно още, че 2,9 милиона лева на километър са дадени за възстановяване на общински път в Пазарджишко.
МФ ще сезира ДНСК. Докладът от проверката ще бъде изпратен и на прокуратурата.
Василев заяви, че към момента тези пътища са незаконни. „Ако ДНСК установи, че отговарят на изискванията, ще се наложи да приемем специален закон, който да каже, че тези пътища са търпими. Трябва да се уреди поддръжката и гаранцията и редът на ползване, че тези пътища отговарят на изискванията за безопасност и качество”, каза Василев.
Комисията предлага да бъде платена само тази част, която би представлявала незаконно облагодетелстване на държавата, ако не бъде заплатена.
Минути след края на брифинга на Асен Василев от ИТН изпратиха и официална позиция на Гроздан Караджов. Публикуваме текста без редакторска намеса:
„Моето предложението беше не само втората половина, а цялата дължима сума за 2021 г. по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа да бъде изплатена след контрол от Народното събрание. Кой поиска тези 656 млн. лв., които АПИ плати, да минат без контрол на Народното събрание - казва се Кирил Петков. С аргумент –видял се с пътностроителните фирми и им обещал, че ще се платят незабавно". Това заяви вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов. Той представи заключенията от окончателния доклад на назначената съвместно с вицепремиера Асен Василев междуведомствена работна група, която трябваше да провери възложените дейности от Агенция „Пътна инфраструктура“ по договорите за текущ ремонт и поддръжка.
Най-голямото ни очакване беше Междуведомствената работна група да се произнесе колко от задълженията на държавата по договорите за текущ ремонт и поддръжка реално трябва да бъдат заплатени. Комисията отказва да даде становище и настоява да се формира нова работна група, която да се произнесе за реално дължимото.
„Ние знаехме, че по договорите за текущ ремонт и поддръжка са извършвани основни ремонти и те са незаконни. Заявявал съм го многократно. Това не е новина. Новината е колко точно са тези основни ремонти. Комисията е установила, че 79% от възложените задания за текущ ремонт и поддръжка за 2,46 млрд. лв. от общо 3,106 млрд. лв. реално са изпълнени като основен ремонт“, обясни Караджов. Това е нарушение на Закона за устройство на територията и на Закона за обществените поръчки. Затова министър Караджов е информирал Народното събрание. Министърът напомни, че през лятото на миналата година служебният тогава министър на финансите.
Асен Василев е поискал да се плати цялата сума от 1,3 млрд. лв. до края на 2021 г. без проверка и за все още незавършени дейности.
Именно заради това Караджов настоя Народното събрание да се произнесе по извършените ремонти. В доклада на комисията не се казва, че те трябва да бъдат обявени за незаконни. Напротив, казва се, че „единствената възможност за преодоляване на допуснати несъответствия с изискванията на ЗУТ е органите на изпълнителната власт да бъдат подпомогнати от НС посредством съответната законодателна дейност“.
Едно от обсъжданите предложения в междуведомствената група беше да приемем, че дейностите, които излизат извън предмета на текущия ремонт и поддръжка, да не бъдат плащани в пълния им обем. Основната работа на работната група беше инженерна. Проверени са 906 задания, за всяко от които е подготвен доклад. Голяма част от тях са завършени. Но друга част продължават да се изпълняват по силата на решението на Народното събрание от април тази година. Те са започнали през миналата година и в голямата си част трябва да завършат до 30 септември т.г. Затова сумата от 2,46 млрд. лв. не е дължима в цялост, информира зам.-министър Явор Пенчев.