Ц ялата второкласна пътна мрежа ще влезе в обхвата на тол системата и ще бъде таксувана. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов след среща с превозвачи в понеделник.
Друга обсъждана тема била промяна в работата на тол системата. От бранша настояваха да няма рязък скок на тол таксите и повишението да бъде отложено с половин година. Караджов потвърди, че новите правила ще влязат в сила от 1 януари 2023 г.
"Ще има преходен период от 6 месеца, в който увеличението ще бъде само ½ от предложената пълна такса. А от 1 януари 2023 г. увеличението на тарифата на тол таксите ще бъде в пълния си размер", поясни министър Караджов, цитиран от NOVA.
Предложението му за постепенно въвеждане на обхвата и новите цени ще бъде съгласувано и изготвено спрямо проучване, което ще направени Министерството на финансите.
“В случай на положително становище, това може да залегне в следващия бюджет за 1 януари догодина”, поясни Караджов.
Караджов обясни, че за шест месеца таксата, която ще бъде платена, е в размер на 80 млн. лева, а тази за цялата следваща година - 160 млн. лева.
Той коментира, че 6-месечната отсрочка не е “стъпка назад”, а “закономерно” решение.
“На второ място - увеличението, предвид двете години плащане на нулеви ставки за второкласната пътна мрежа, изглежда доста драстично в обществен план. Затова смятам, че на стъпки е по-правилно и обществено приемливо”, обясни Караджов.
От 1 юли камерите на тол системата ще започнат да начисляват съответната единица, отговаряща за превозно средство. “Тези, които замърсяват повече, т.е Евро 2,3,4 ще плащат повече от Евро 6. Колкото по-тежък е автомобилът, толкова повече ще заплаща”, обясни министърът.
Друга, обсъждана по време на срещата мярка, е тази за т.нар “претоварване” на камиони. “Там също ще има мерки, които до края на годината ще влязат. Всеки претоварен камион да бъде глобяван. Целта е да няма претоварени тежкотоварни превозни средства, защото най-големите щети са от тях”, поясни още той.
От своя страна превозвачите коментираха, че това няма да е последната им среща във ведомството.
"След като обяснихме защо искаме отлагане на тол системата, от страна на министър Караджов бяха поети ангажименти, че в рамките на настоящия месец ще има становище от МФ за тол системата, ще бъде помислено за второкласната пътна мрежа. Ако някои от тези неща, или всички те се случат, тогава вече нещата стоят по съвсем различен начин”, каза Йордан Арабаджиев от Асоциацията на превозвачите в България.