0

А втомобилните газови сервизи са залети от поръчки, а изчакването за час за монтаж на места е до два месеца, установи „Телеграф“.

Причината за наплива е огромният интерес към пропан-бутановите уредби за леки коли. „В момента записваме часове за 29 септември“, „Да ви предупредя обаче, че даваме часове за след месец и половина“, „Два месеца чакане имаме, да знаете“, отговаряха на запитванията на „Телеграф“ от редица авторитетни автогаз сервизи в София вчера.

Причини

Горивото, познато още като автогаз, пропан или официално втечнен нефтен газ (ВНГ), е най-малко поскъпналото у нас на годишна база - едва 5% увеличение на цената. В момента средната цена на пропан-бутана у нас е около1,24 лв. при 1.17 година по-рано. Причина за това е намаляването на ставката на ДДС за това гориво на 9% с актуализацията на бюджет 2022. В същото време масовият бензин А-95 скочи с 42% спрямо лятото на 2021 г. Скокът при дизела е 48% за същия период. Рекордът по поскъпване при горивата пък за този период отбеляза метанът (природен газ, автометан) – 215%. Повечето бензиностанции и метан станции у нас предлагат отстъпката от 25 ст. на литър/кг за всички горива. С нея пропан-бутанът идва на крайна цена от 0.99 лв.

Наплив

Най-голям наплив за конверсия към пропан-бутан идва от страна на таксиметровия бранш. Това е така, защото заради големия пробег уредбата е много рентабилна за шофьорите на таксита. Същевременно обаче много шофьори на таксита биват разочаровани да разберат, че конверсията при тях е технически невъзможна. Причината е, че в столицата и други големи градове такситата от няколко години насам са масово с метан като фабрично гориво. Някои от тези коли могат да бъдат обърнати на пропан-бутан, но има и такива, които не могат. Дизеловите автомобили също не могат да ползват пропан-бутан. Цената на пропан-бутановите уредби варира от 1500 до 2500 лв. Най-евтино е за колите, произведени преди 2006 г., а най-скъпо за тези след 2012 г. Цената варира и според броя цилиндри на двигателя.

„Телеграф“ изчисли, че заради разликата в цените при настоящите нива инвестицията от 2000 лв. за уредба се възвръща след 15 384 изминати километра.