Ц ената на споделеното пътуване до морето за първи път достигна цената на билета за автобус, като място в кола с непознат вече се търгува за 30 лв. и нагоре.
Това показа проверка на „Телеграф“ в най-населените групи за споделен транспорт от София до Варна, Бургас и други морски курорти в социалните мрежи. Фейсбук групите са основна платформа за организиране на споделено пътуване. В тях шофьори пускат обява за превоз с личните си автомобили, а пътници ги заемат, като заплащат необходимото за покриване на разхода за гориво. Групите за споделено пътуване преживяха истински бум през пандемията заради тревогата от коронавируса и желанието за избягване на струпванията в междуградските автобуси и влакове. Проверка на „Телеграф“ сочи, че най-големите групи оттогава насам са увеличили членската си база съвсем незначително.
Обяви
В най-голямата група за пътуване от столицата до морето, кръстена "Пътуващи Бургас-София и обратно!", само от началото на август са публикувани обяви за над 1000 превоза с личен автомобил. Колко от тези превози са се осъществили и по колко пътници е имало в колата няма как да се провери, тъй като уговорките се правят чрез лични съобщения, без в групата да остава следа дали курсът се е осъществил и колко души са били превозени. Знае се, че към този момент броят на членовете на групата надминава 83 000, което я прави една от най-големите фейсбук групи въобще в българското интернет пространство. Активността в групата е целогодишно висока, тъй като и извън летния туристически сезон се ползва от много студенти и работещи. В посока Варна във Фейсбук има няколко групи за споделено пътуване, наброяващи по около 35 000 членове, като определена част от тях се дублират. Обявените в тях превози през август са малко над 600.
Разходи
Съгласно Наказателния кодекс извършването на възмезден превоз на пътници без лиценз е престъпление. Споделеното пътуване по презумпция не цели формиране на печалба, а само разделяне на разходите за гориво за съответния курс. Въпреки това обаче във всички групи за споделено пътуване важи правилото, че цена на курс не се обявява, за да не станат членовете обект на проверки на НАП, особено ако често предлагат услугата. Ето защо уговорките се правят на лични съобщения. Макар и за курсовете на споделеното пътуване да няма официален ценоразпис, по всеки маршрут има определени стандартни цени. В момента пътуванията до Бургас и Варна вървят съответно по 30 лв. и 35 лв. в посока, което е сравнимо с цените на билета за рейс и по-скъпо от цената за билет за влак. Проверка на „Телеграф“ показа, че по време на пандемията цената на споделеното пътуване е била около 70% от цената на билета за автобус.
Търсене
Според администратори на фейсбук групи за споделено пътуване цените са се повишили заради все по-високото търсене, което се дължи на честата липса на места в автобусите, особено около празници, проблемите със закъснения и пожари във влаковете на БДЖ, както и заради удобството от вземането и оставянето на места по желание на пътника. Те споделят и че нелегални превозвачи опитват да набират пътници в групите, заради което се вземат съответните контрамерки. Сред тях са включване в задължителните правила на групите на изисквания в обявите да не се споменават цени. Следи се и за прекомерна честота на обявите, като потребители с повече от 2-3 обяви на седмица биват разпитвани за целите им. Ако не дадат достоверни причини за честотата, те биват изтривани от групата.
Превозвачи: Ако е с бус 8+1, е престъпление
„Споделеното пътуване в неговата оригинална форма, при която не се търси търговска печалба, а само се делят разходи за гориво и амортизация на автомобила, никога не е било проблем за легалния сектор на автомобилните превози. За нас проблем са превозите, които формират печалба, крадат пътниците ни и то без да плащат данъци и осигуровки“, каза за „Телеграф“ Mагдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Според нея нерегламентираните превози за печалба се разпознават най-вече по това, че се извършват с бусове 8+1 заради това, че за тях не се изисква професионална шофьорска книжка и други специални документи, които важат за големите автобуси. „Малките бусове работят по всички международни и вътрешни линии, по които има голям пътникопоток. Уговорките стават в интернет, както и с директно вземане от спирки с оферта „на цената на билета“, обясни Милтенова. Според нея държавата реално не се бори с нелегалните превози, а проектопромените в Закона за електронното управление, които се очакваше да направят по-лесно свалянето на сайтове, предлагащи такива превози, все още чака своя ред в парламента.
Деян Дянков