0

К уриерите минават на коли на ток. Вече има леки електромобили на някои компании, очаква се първите тежкотоварни у нас също да бъдат свързани с доставки. Това съобщи за „Телеграф“ Иван Ушев от управителния съвет на асоциацията на автомобилните производители в България. Той уточни, че все още няма нито един регистриран камион на ток, но се очаква това да се промени през тази година.

Тенденция

По думите на Ушев тенденцията е първо да се въведат електромобили в сферата на доставките на различни стоки до врата и в големите градове. Става дума за София, Пловдив, Варна, Бургас, обясни експертът. След това се предвижда тежкотоварни електроавтомобили да се въведат и от производствените мощности. Идеята е тези предприятия да инвестират и във фотоволтаици и по този начин сами да си произвеждат електричеството, с което да захранват возилата. Ушев изтъкна, че това ще важи за превозни средства, които правят по 200-300 км пробег. Той добави, че до момента у нас все още няма регистриран тежкотоварен електроавтомобил. Според Ушев този процес няма да е бърз, тъй като за него ще бъдат необходими големи инвестиции, които обаче след това ще се връщат. Миналата година е имало рекорден брой новорегистрирани товарни возила с двигатели с вътрешно горене, като бройката е около 3500. 

Продажби

От браншовата асоциация подчертаха, че е необходимо да се изготви ясна стратегия, както и механизъм за субсидиране на покупка на електромобили. Според последните анализи в Европа делът на колите на ток е между 25 и 30 на сто, докато в България е едва 5%. Хубаво е да се помисли за привличане на инвестиции за производство и рециклиране на батерии за еклектровозила, коментираха от бранша. И обясниха, че е необходима дигитализация на регистрацията на коли, както и на шофьорските книжки. В следващите няколко дни ще се водят и разговори с вътрешното министерство, за да се улесни процесът по регистрация на нови автомобили. Предстои лека реформа, която вероятно ще бъде факт до няколко седмици, казаха още от асоциацията.