0

А втомобилите втора употреба се продават на цената, на която са стрували и като чисто нови, показа проверка на „Телеграф“. Предпочитаните возила са произведени през 2015 година, но парадоксалното е, че в момента стойността им е идентична с тази, на която са били продавани в момента на излизането си от автосалона.

Търговците на коли обясниха, че причината за това е свързана с отминалата пандемия, войната в Украйна и свитото производство на нови автомобили. Отделно търсенето е по-голямо при по-старите модели заради схващането при повечето клиенти, че новите са с по-малки и не чак така надежни двигатели. Една от причините за това са постоянно налаганите еконорми. „Не искат нови, защото са спънати. С малка кубатура, трицилиндрови, а цената им е космическа. У нас въпреки че се въведе евростандарт, не се спазва, както е в Западна Европа, и все още можем да си позволим да ползваме по-старите модели“, обясни за „Телеграф“ автоджамбазин от най-голямата борса за употребявани автомобили в Дупница. Хората масово се интересуват от Евро 4 и 5 стандарт и по-възможност по-ниска цена.

Интерес

Интерес към покупката на втора ръка автомобили обаче проявяват предимно жителите на Северна Македония, които всеки ден могат да бъдат видени да оглеждат коли в автокъщите в Дупница. „Дойдохме от Струмица. Първата ни кола също купихме от Дупница и сега искам да я сменя с по-нова. Но вече и при вас цените са много високи. Търговците не искат да ни правят отстъпка, а ние не сме все още в Европейския съюз и плащаме мито. Скъпо ни е“, обясни северномакедонецът Даме Ацески. Друг негов съгражданин пък коментира, че не ходи до Италия само защото Дупница му е по-близо, иначе се продавали на същите цени и по автокъщите на Ботуша. Колите нов внос идват предимно от Италия или Германия, по-рядко от Франция. Цените на средния клас там са около 5000 - 10 000 евро, което у нас, без да се слага голяма печалба дори за търговеца, няма как да се продадат под 10 000 лева минимално, обясниха джамбазите в Дупница.

Застраховка

„Македонците не са добри клиенти. Искат, ако може, да е по-нова кола, на малко километри и много запазена, но да е и евтина. Е, няма как да стане. Но от време на време поне купуват. Българите съвсем се отказаха и предпочитат да си карат старите коли“, обясни друг автотърговец. Негов колега пък добави, че от местата, където ги купуват, просто държат цена. „Няма вече, както беше преди, евтините дизели от Германия. Вече дизел никой не продава, никой и не купува. Само българите все още, ако решат да купят кола, могат да вземат дизел, но и това е рядкост. Искат бензин, за да може да я направят на газ. Много скъпо стана, горивата скочиха, а сега като махнаха дерогацията, се говори, че през лятото бензинът ще е 5 лева“, коментира той. „Гърците бяха добри клиенти по време на пандемията, но вече се отказаха да купуват при нас. Имали са проблем със застраховката в Гърция. След ПТП се оказва, че кола, купена от България, е без еърбег, а това е често срещано. Там застрахователите при тази причина отказват да изплащат обезщетения“, обясни под сурдинка друг продавач на коли.

Гъците се отказаха да купуват от България, защото им продаваме ударени коли за нови.

 Гъците се отказаха да купуват от България, защото им продаваме ударени коли за нови.
Бойко Кичуков

Търсим и нов внос от Канада и САЩ

На пазара у нас все повече се търсят коли, но не нов внос, а карана в България. По-предпочитани са върнатите от лизинг, но с гарантирана история и произход. Търсят се и нов внос, но от Канада и САЩ. Има много фирми, които вече са се специализирали в такъв вид внос. От Европа като цяло се предпочитат коли от Германия, дори Дания и Норвегия, по-рядко от Франция и Испания. Вносът от Италия, въпреки че е най-масов сред автоджамбазите, не е така предпочитан от клиентите. „Италианицът кара, докато спре да се движи колата. Дори капака не отваря. Няма италианска кола със сменено масло, ремък и други консумативи“, обясни запознат, но с уговорката, че това го е чел в групи във фейсбук. Дали е вярно написаното там е отделен въпрос, но е фактът е, че хората на запад от Калотина предпочитат да карат коли до 100 000 км, а българите – над 100 000. Често у нас обаче километражът се превърта и реалния им пробег е около 300 000 км и нагоре. България остава единствената страна - членка на ЕС, в която все още понятието нова кола, това не значи фабрично нов автомобил, а просто че сменяш старата с друга, втора ръка.

Избираме 10-годишен мерцедес пред „Дачия“ от завода

Данните за продажба на автомобили през 2023 г. сочат, че българите предпочитат да купуват предимно немски марки на около 10 години. Водещи са „Мерцедес“, БМВ, „Ауди“ и „Фолксваген“. От чисто новите коли пък в топ 5 са „Тойота“, „Пежо“, „Дачия“, „Рено“ и „Форд“. Продажбата на нови коли се затруднява и от проблеми с доставките, забавеното производство и растящите цени. Все още при голяма част от вносителите поръчката на нова кола може да отнеме между 6 и 12 месеца.