Б ензинът може да се изстреля към цени над 3 лева за литър след намесата на САЩ в конфликта между Израел и Иран.

Това прогнозира председателят на Асоциация на българските търговци, производители и вносители на горива Димитър Хаджидимитров.

За десет дни цените на едро на бензина и дизела скочиха с 30 стотинки на литър. Следващия месец очаквам нива над 2,60 лв./л, заяви Хаджидимитров пред БНТ.

Той допълни, че на световните борси за три-четири дни цените на петрола са се покачили с над 10%. "Ако и САЩ се намесят в конфликта, можем да говорим за цени над 3 лв./л след месец и половина-два", допълни Хаджидимитров часове преди Щатите да ударят ядрените обекти на Иран.

Бензинът засега леко пълзи нагоре

 Бензинът засега леко пълзи нагоре
iStock

Днес ще се види как международните петролни пазари реагират на развитието на конфликта в Близкия изток.

Според Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация, на пазарите може да настъпи тотален хаос, а котировките за барел петрол да скочат над 100 долара.

„Това е най-лошият сценарий, който прогнозират западни анализатори“, каза Бенчев пред „Телеграф“.

Той обаче е убеден, че България ще остане с най-ниски цени на бензина и дизела в региона дори и при поскъпване. За мен като председател на Българската петролна и газова асоциация е важно рафинерията „Лукойл Нефтохим“ да работи, заключи той.

Скоро можем отново да видим цени над 3 лева на бензиностанциите

 Скоро можем отново да видим цени над 3 лева на бензиностанциите
iStock

Фактори

В България в момента няма друг фактор, който да оказва влияние на цените на горивата, освен суровия петрол и геополитическата ситуация. Докато нещата бяха спокойни, те бяха ниски.

След удара на Израел върху съоръжения за обогатяване на уран в Иран бензинът и дизелът тръгнаха нагоре. За колко лева ще пълним резервоара на колата ще зависи от развитието на събитията.

Конфликтът в Иран се развива вече десет дни и през този период имаше постоянен тренд на покачване на цената. За нас, в България, откъдето и да внасяме петрол, няма значение. Колкото е цената на борсата, толкова е и на колонката, заключи Бенчев.

Цени

На 13 юни, когато започна конфликтът между Израел и Иран, бензин А 95 се е продавал средно по 2,37 лв. за литър в българските бензиностанции.

На 21 юни горивото е вървяло по 2,42 лева/литър, като е запазило тази средна цена и на 22 юни, след присъединяването на САЩ към ударите в Близкия изток.

Засега цената остава доста под пиковата отпреди три години, когато масовият бензин скочи до 3,38 лева/л, вследствие на нападението на Русия срещу Украйна.

Този уикенд дизелът вървеше средно по 2,43 лева/литър. Три години по-рано цената му бе 3,52 лв., показва справка в сайта fuelo.net.

IStock

Развитие

Преди да започне кризата между Израел и Иран, котировките на петрола варираха от 60 до 68 долара за барел. След първите удари те достигнаха до 79 долара. Ден-два по-късно нивото спадна до 75-76 – 77 долара за барел.

Към 20 юни покачването на котировките на суровия петрол с около 10 процента и отразява геополитическия риск на ситуацията, обясни Бенчев.

Ако конфликтът се задълбочи и започнат взаимни удари, може да се прекъснат доставките на ирански петрол. Те са предимно за Китай от частни рафинерии, защото Иран е под санкции и китайската държава избягва да рискува много.

При засягане на половината от тези доставки от 2-2,5 млн. барела, цената на петрола ще бъде около 83-85 долара за барел, което е средният сценарий за развитие на пазара, прогнозиран от западните анализатори, каза Бенчев.

Най-лошият сценарий е конфликтът да се разпростре в региона, където са повечето производители на петрол и се блокира Ормузкия пролив. Тогава със сигурност ще има значително поскъпване, заключи председателят на асоциацията.

Цената на суровия петрол може да скочи до над 130 долара за барел, защото около 1/5 от световните дневни доставки на петрол преминават през пролива.

Газът на борсите нагоре

На 19 юни природният газ поскъпна на нидерландската TTF борса заради опасността от блокиране на Ормузкия пролив.

От там минават танкерите с катарски газ, 4 до 6 процента от доставките на газ за Европа, поясни Светослав Бенчев. В България метанът държи цената си, защото за транспортни нужди тя се определя от КЕВР и в микса са включени количества азерски газ, който е на по-ниска цена.