0

П редложението, което се съдържа в Закона за бюджета на ДОО за 2023 г., е осъвременяване на всички пенсии с 12 % от 1 юли 2023 г. Това каза пред журналисти служебният министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров, преди да влезе на заседание на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт. 

Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от настоящите 467 лв. ще стане 523, 04 лв.. Средната пенсия ще порасне с 16.8 %. Онова, което предвижда също бюджетът, е и финансиране на предприетите мерки през 2022 г. и посочи тази с осъвременяването на пенсиите. 

По думите му това в бюджетно изражение представлява 23.6 % повишаване на разходите за пенсии в този бюджет. В този бюджет това е с 3 млрд. и почти 700 млн. в повече в сравнение с 2022 г. , отбеляза Лазаров. 

Той обясни, че процентът на увеличение на пенсиите се получава, като се отчете нарастването на индекса на потребителските цени през предходната година. Съгласно Кодекса на труда това е хармонизираният индекс на потребителските цени, онзи, който се включва по европейските методики и онзи, който служи за сравнение с всички държави членки на ЕС. По него, за годишната инфлация към предходната година е 13 %, а ръстът на средния осигурителен доход за предходната година е 11 на сто. Следователно това прави 12 %, коментира министър Лазаров. 

Като друг важен параметър социалният министър посочи общия размера на разходите, които са в системата на ДОО - малко над 21 млрд. Около 11 млрд. са приходите от осигурителни вноски, посочи той. По думите му за изплащането на социалноосигурителните обезщетения и пенсиите ще бъде необходим допълнителен трансфер от страна на държавния бюджет в рамките на малко над 10 млрд. 

Категорично искам да отбележа е , че с този бюджет не се предвижда намаляване на социалноосигурителните обезщетения, орязване на права, заяви министър Лазаров. 

Той отбеляза, че се предвижда и ръст в обезщетенията, които ще бъдат в рамките на временната неработоспособност поради промяна на основен показател – доходът, по който се внасят осигурителни вноски. 

Увеличение има и в още един параметър – предложение за увеличение на разходите с 3 млн. и половина, които могат да бъдат ползвани за профилактика и рехабилитация на осигурени, обясни министър Лазаров. По думите му това ще обхване около 5 хил. души на тази годишна база. 

Попитан дали се предвижда и увеличение на минималната работна заплата, министър Лазаров заяви, че тя е увеличена от началото на 2023 г. Действащото законодателство предвижда механизъм за увеличение на минималната работна заплата или по-скоро за определяне на минималната основна заплата от 2024 г. Действията ще бъдат предприети през тази година дотолкова, доколкото КТ предвижда да бъде определен до 1 септември нов размер на минималната работна заплата, коментира той. 

По думите му непроменени остават осигурителните вноски и разпределението между осигурено лице и осигурител. Осигуряването въз основа на лицата , които получават минимална работна заплата и в момента следва да бъде в рамките на действително полученото възнаграждение. Задължението за внасяне на осигуровка е действително начисленото трудово възнаграждение, обясни той. 

Не се променят и принципите за изплащане на обезщетенията при безработица, които представляват 60 % от средния осигурителен доход на лицето, както и обезщетението за майчинство, което представлява 90 % от осигурителния доход за определен период от време. По отношение на втората година на майчинство, то е разработено при условия на действащо законодателство, добави той. 

Министър Лазаров отбеляза, че Законът за бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2023 г. е разработен в условията на действащо законодателство. Онова, което служебното правителство винаги е споделяло е, че разработването на бюджетните закони следва да бъде само върху действащото законодателство. Всичко останало, което предвижда нови политики и мерки, следва да бъде осъществено от редовен кабинет, ясно парламентарно мнозинство и носенето на отговорност за взетите политически решения, коментира още министър Лазаров.