0

Т рудно се движи бизнесът на автокъщите край Дупница. В бранша се оплакват от несигурността и непредвидимостта какво ще се случи в утрешния ден. От миналата година досега цените, на които търговците купуват колите и на които после пък ги продават, са скочили с около 40%. Кола, чиято цена е била 5000 лева лани, в момента струва между 7000 и 7500 лева. Много повече са разходите им и за гориво, което допълнително оскъпява стоката им.

Икономии

"Тежко е положението. Спасяват ни българите и донякъде гърците. Преди време имаше интерес от украинци и северномакедонци, но сега вече ги няма на пазара. Нашенци търсят предимно малки и икономични коли, които се движат на бензин или газ. Другият хит в търсенето са малки бусове и така наречените баничарки, защото хората се захващат с някакъв дребен бизнес, за да оцелеят в тези трудни времена. Цената им е между 9000 и 11 000 лева", коментира за "Телеграф" един от собствениците на автокъща край Дупница.

Украинците, които изкупували старите возила, се оттеглили от пазара. Причината е, че от 1 юли е въведено мито в Украйна за внос на автомобили.

Криза

Друг проблем е, че почти не се внасят качествени коли от Италия, която е основният пазар за нашите автотърговци. Италианците си карат старите коли, не купуват нови в това смутно време на инфлация, а това означава, че няма возила за продан. В Южна Италия може да се намери вехта кола за 1200-1500 евро, но тя не става за каране. "Ние държим на името си и на качеството, не можем да продаваме на клиентите си боклуци на четири колела", твърдят от бранша.

На практика капацитетът на автокъщите край Дупница е пълен едва на 60%, а преди време се чудели къде да паркират новопристигналите коли. Ако през годините на седмица в града са влизали 30 камиона с автомобили от чужбина, то сега автовозите са не повече от 5 на седмица. А това е 6 пъти по-малко стока.