Ц ената на газовите уредби за автомобилите скочи с 300 лева за една година. Ако преди 12 месеца специализираните автосервизи са поставяли най-масовите комплекти за 1050 лева, в момента те предлагат услугата за 1350 лева.
Това е цената за двигатели без турбо. За някои модели в зависимост от различни специфики цените достигат до 1500-1600 лева. И при тях има същия ръст нагоре в сравнение със ситуацията на пазара на есента на 2022 г.
Повишаването на цената обаче в никакъв случай не отказва желаещите да ги монтират и напливът в момента е сериозен. При утвърдените майстори в столицата се чака повече от месец за качествен монтаж, показа проверка на „Телеграф“. Това очевидно е свързано и с поредното покачване на цените на дизела и бензина, които минаха психологическата граница от 3 лева. Прогнозите за нов скок покрай евентуална ескалация на войната в Израел вероятно също ще се отразят в тази посока през следващите седмици.
Наплив
„Записваме за след 15 ноември. Работата не спираше и през лятото, но в последните няколко седмици идват и звънят все повече клиенти. Явно поредното покачване на цените на бензина, а и това, че се увеличиха задръстванията след 15 септември ги е мотивирало“, коментира Михаил Ризов, собственик на специализиран в монтирането на газовите уредби сервиз. Той признава, че с този темп работи от края на пандемията с COVID-19 насам. За спад определя кратък период, в който с колегите му са насрочвали часове на клиентите си за след 2-3 седмици, но в най-натоварените моменти са можели да се заемат с нов автомобил най-рано след 2 месеца. На ден с газови могат да се окомплектоват максимум три автомобила в зависимост от капацитета на сервиза. „Оптималният вариант обаче е да правим по две коли дневно, защото все пак ние извършваме и ремонти“, уточни Ризов. Той е категоричен, че поскъпването в крайната цена за клиентите не се дължи на увеличена цена за труд, а заради повишението в цените на частите и компонентите от страна на производителите. „Говорим за среден към висок клас газови уредби. Само такива монтираме и поддържаме“, каза още автомонтьорът.
Сметка
Основната мотивация за поставянето на газова уредба е чувствителната разлика в разхода на гориво. При настоящите цени той е важен не само за таксиметровите шофьори, които масова карат на пропан-бутан. Новите автомобили с фабрично монтирани системи все още са по-скъпи, но и те се радват на сериозен интерес в България. Много е трудно обаче да се намерят запазени такива коли втора ръка, още повече на фона на цялостния недостиг на наистина добри находки в автокъщите в последните 2-3 години. Ако карате на газ вместо на бензин, пестите около 10 лева на всеки 100 км. „Сметката не е трудна. Ако колата дава разход от 7 л на 100 км на бензин, на втечнен газ ще е 9 л на 100 км“, коментира Михаил Ризов. Така излиза, че ако бензинът струва 2,86 лв. за 100 км при този разход ще изхарчите 19,95 лева. За сравнение при газ по 1,16 лв. необходимата сума за такъв пробег е 10,80 лв.
Подобрения
Според експертите има сериозно подобрение в газовите уредби, които монтират сега и тези, които са се поставяли преди 20 години. „Тези подобрения ги правят по-щадящи за двигателите и гарантирам, че не се отразяват на работата на моторите. В някои случаи дори я подобряват. Новите газови имат технология за регулиране на горивото и за допълнително смазване на клапаните. Освен това мога да твърдя, че в България има наистина добри автомонтьори, които с работата си са се утвърдили с годините. Важно е да внимавате на кого се доверявате при подобни инвестиции като газовите уредби, но при качествено изпълнение на монтажа, може да сте напълно спокойни, че бързо ще си върнете вложеното“, каза пред „Телеграф“ Младен Младенов, който повече от 20 години поставя газови и метанови уредби, включително и на дизелови автомобили.
Узаконяването излиза 30 лв.,колата не се кара в КАТ
В цената на газовите уредби е включена и бутилката, която обаче по новите разпоредби подлежи на подмяна на всеки 10 години за пропан-бутан и на 20 години за метан. Узаконяването на монтажа струва допълнителни 30 лева. То става след издаването на два протокола. Първият е от сервиза, където е поставена уредбата. След това такъв се издава и от пункт за извършване на годишни технически прегледи. С двата документа и талоните на колата водачите трябва да отидат в КАТ, където да впишат извършените промени по автомобила. Процедурата не изисква представянето и на самата кола пред органите за контрола на автомобилния транспорт.
След войната в Украйна има отлив от метана
Специалистите в бранша отчитат сериозен отлив на мераклии за монтиране на метанови уредби. Причината е резкият скок на цената на природния газ след началото на войната в Украйна. Преди година цените достигнаха до над 7 лева за килограм.
В момента в София има станции, на които се зарежда за по 1,75, но на места в страната това гориво се продава и за над 3 лева на килограм. Ограниченият пробег и липсата на достатъчно места за зареждане е ключов недостатък спрямо останалите горива, макар в някои случаи метановите уредби - фабрични и допълнително монтирани, да си остават най-икономичният вариант за пътуване.
„Масово преправяхме автомобили от метан на пропан-бутан. Такситата бързо се преориентираха. Лично аз имам автомобил, който може да се движи с три вида гориво – бензин, пропан-бутан и метан. Отливът обаче е сериозен и все по-малко хора монтират метанови уредби“, коментира собственикът на сервиз Младен Младенов пред „Телеграф“.
Людмил Христов