Ц ените за труд в автосервизите са се увеличили двойно за някои от най-масовите услуги.
Смяната на накладки например вече варира според моделите от 40 до 100 лева, при положение че преди две години имаше майстори, готови да извършат услугата и за по 10-20 до 50 лева. За смяна на съединител пък вече трудно може да се мине с по-малко от 300 лева, а за луксозните автомобили с автоматична скоростна кутия ремонтът надхвърля и 1000 лева, показа проверка на „Телеграф“.
ПРАЗНИ РАФТОВЕ: Свършиха резервните авточасти
„Аз и сега взимам по-малко на някои стари клиенти, но като цяло е нормално да има повишение, при положение че вече за втори път ни вдигат наема в рамките на година. Освен това цената на тока също скочи, а и нашите сметки в магазините се увеличават покрай инфлацията, както е при всички останали. Точно в момента сменям съединител на модел, за който съм взимал 120 лева преди години, но сега цената е 200“, коментира Цветан Минчев, съдружник в популярен сервиз в столичния квартал „Люлин“.
Части
Скокът на цените принуждава много потребители да пестят от части и да предпочитат, т. нар. афтър марки, които са със съмнителен произход и качество, но често струват значително по-евтино от оригиналните.
„Аз лично не съветвам хората да правят това, но има ситуации, в които те в крайна сметка са принудени, защото не могат да си позволят по-скъпия ремонт. Някои колеги обаче не се церемонят директно да препоръчат откровени боклуци само и само да предложат по-приемлива крайна цена и евентуално след няколко месеца човекът отново да се върне при тях и да му вземат парите“, казва още Минчев и уточнява, че дори при доказани марки понякога се наблюдават дефекти в зависимост от това в коя страна са произведени.
Позиция
Автомонтьорите и от малките, и от по-големите оторизирани сервизи са категорични, че е спекулативно и невярно твърдението на търговци на автомобили втора ръка, че заради повишените цени на услугите за труд се вдигат и цените на този вид коли. „Просто има някакъв вид икономическа рецесия и в Западна Европа хората също по-рядко си сменят автомобилите. Така се оказва, че търговците у нас имат за продан 80 вместо 100 коли и се опитват да компенсират разликата с надути цени“, коментира експертът от оторизиран автоцентър-сервизен център в столицата Кирил Кирилов. По неговите думи скокът на цените при компаниите, които предлагат автомонтьорски услуги и не са част от сивия сектор, е само около 30 процента и е адекватен с инфлацията. „Не така обаче стои въпросът при цената на употребяваните автомобили. И у нас има приложения, които ежемесечно следят цените на старата ви кола и е парадоксално, че за година цената на някои модели расте с до 2000 лева, независимо от експлоатацията. Това е заради цифрите, които искат за същите автомобили, които обаче за внесени в България в последните две-три години“, добавя Кирилов.
Региони
Цените за поправки на автомобилите варират и спрямо различните региони от страната. При някои от най-масовите марки по нашите пътища се оказва, че е по-евтино да си ремонтираш колата в София, отколкото в Пловдив. Клиент сигнализира, че за подмяна на гарнитура на маслена кутия и промивка на двигателя с включени части и консумативи под тепетата са му поискали 1000 лева, а в столицата за същия модел цената рядко надхвърля 600 лева. Като цяло най-евтино взимат в по-малките населени места. Там обаче има проблем с компетентността на монтьорите и опита им, особено с по-нови и скъпи автомобили.
Конкуренция
Сериозна конкуренция и разлика в парите, които ни искат, има между големите оторизирани сервизи и кварталните гаражи. Последните обаче масово отказват да дават гаранция, а дори да ни дадат документ за това след това трудно приемат, че проблемът е вследствие на пропуск при тяхното изпълнение.
„Никога няма да си признаят, докато при нас и две гайки да ви завия и да ви взема по 5 лева, мога да дам документ и конкретен срок, в който ще нося отговорност, че няма да се развият“, коментира по темата Кирил Кирилов. „Хората трябва да са внимателни и към това на кого се доверяват да им работи по автомобила. Некачествената работа може да доведе до много по-скъпи ремонти. Да, има „менте“ части, но има и „менте“ майстори. Скоро клиент ми се оплакваше, че дори не може да открие един такъв, който му е взел парите, а си е свършил работата само наполовина“, добави той.
Продупчена капачка прикрива проблем с двигателя
Повечето автомонтьори са категорични, че търговците на автомобили втора ръка масово изискват от тях да „закрепят“ колите, които са внесли от чужбина, с възможно най-евтините части.
„Това все пак е по-приемлив вариант, отколкото да ти врътнат някой номер. Наскоро при мен дойде клиент, на когото му бяха пробили дупка в капачката за масло. По този начин си бяха спестили едни 300-400 лева от смяната на капака при клапаните, което е част от периферията на двигателя. Подобни хитрини е трудно да бъдат установени в момента на покупката, но излизат наяве впоследствие и клиентите трябва да се примирят с пореден непредвиден разход“, разказа Цветан Минчев пред „Телеграф“.
Людмил Христов