Н ационалната агенция за приходите започна да рови около частните уроци за това дали преподавателите декларират получените от тях доходи и си плащат данъците и осигуровките.
Агенцията в момента изготвя анализ на риска от укриване на доходи от частни уроци, научи „Телеграф“ от НАП.
Целта на анализа е да се установи каква е щетата за бюджета от необявените доходи както на преподаватели по езици и общообразователни предмети, така и на треньори и специалисти, които дават уроци по спорт и изкуство. НАП ще изчислява средногодишния брой на рисковите лица, вероятността от възникване на риска за ощетяване на хазната и средногодишната щета за бюджета от неплатени данъци и осигуровки.
След измерване на големината на риска той може да бъде приоритизиран и включен в програмата на агенцията за спазване на законодателството. В тази програма се определят и конкретните видове мерки за намаляване на риска от ощетяване на бюджета, техният брой и времевият им обхват на национално ниво.
Програма
Такива програми НАП прави на всеки две години. В тях се набелязват мерки като проверки, ревизии, обаждане по телефона на рискови лица или пускане на мейли с подкана данъкоплатците да декларират коректно доходите си. Обикновено данъчните започват с по-меките мерки, като лично се свързват с рисковите лица, за да им напомнят, че трябва да платят данъците си доброволно.
Доходите на частните учители ще се следят от НАП.
В краен случай вече се стига и до проверки и ревизии. Последната програма на НАП обхваща периода от април 2024 г. до март 2026 г. и в нея са включени различни сектори, където данъчните да въздействат, за да се намали рискът от ощетяване на бюджета. Реално това означава, че частните учители могат да бъдат включени в следващата двугодишна програма след март 2026 г., освен ако няма някакво друго решение.
Решение
Дали НАП ще включи частните уроци в програмата си за намаляване на риска обаче зависи от резултатите от извършения анализ. Тези резултати се предоставят на Съвета за управление на риска, в който участват ръководството на приходното ведомство, ръководителите и експерти от оперативните дирекции на агенцията. Именно съветът подрежда приоритетите и решава кои рискове да бъдат включени в програмата за следващия двугодишен период.
В момента никой не може да каже колко са частните учители и дали коректно декларират доходите си. По принцип те са задължени да обявят спечеленото от частни уроци в годишните си данъчни декларации като доходи от друга стопанска дейност, за да може да бъдат обложени със ставката от 10 на сто. Даването на касова бележка е изключителна рядкост, освен при плащане на частни школи, които водят счетоводна отчетност като юридически лица.
,
Цени
Същевременно цените на частните уроци растат и те вече струват средно по 40-50 лева за астрономически час. По български и литература цените започват от 30 лева за 60 минути, но не са рядкост и учители, които искат 100 лева за час и половина. Често преподавателите обучават по 3-4 деца наведнъж, което означава, че за час и половина някои си докарват доста добри суми от порядъка на 300-400 лева. Много от учителите работят паралелно и в държавно или общинско училище, като единственото ограничение по закон е да не преподават на частно на ученици, на които преподават и в школото.
На родителите излиза по-изгодно да запишат детето си в частна школа, където един астрономически час може да струва и 15 лева. Групите обаче са по-големи и преподавателят трудно може да се занимава индивидуално с всяко дете. Частните школи също поскъпнаха, като за 10-месечно обучение в рамките на учебната година цената е около 1000 лева. При тях обаче по-трудно могат да се крият доходи, тъй като обикновено плащането е по банков път. Традиционно при частните уроци най-голям е интересът към български, математика и чужди езици.
Янка Такева, Синдикат на българските учители: Трябва да има ред в доходите
„Браво на НАП. Добре е, ако може да сложи ред в това отношение. Трябва да има ред, в края на краищата навсякъде върху всеки лев, който се взема, се удържа данък“, коментира пред „Телеграф“ Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители.
Като синдикат и като държава нямаме информация колко учители преподават частни уроци, добави тя. Такева е убедена, че образованието в училище би могло да бъде напълно достатъчно за подготовка на ученика. По думите й всеки ученик, стига да има желание, може да получи допълнителни часове по даден предмет, има такива консултации във всяко училище. Само че родителите не търсят тези възможности в самото училище, за тях е по-лесно да си дадат парите и да изпратят детето на частни уроци. Според Такева причините за това са две. Първата е, че родителят така по-лесно проследява дали детето му ходи на уроци. Втората причина е стереотипът, че като си платиш, получаваш повече.
„За моите деца и внуци не съм плащала на частни уроци. Това, което си научават в училище, за тях им беше достатъчно, стига да внимават в клас и да четат не от един учебник, а и от помощната литература, сборниците“, коментира още Такева.
Ползват статистика и неофициални източници
Анализът на риска се извършва при ползване на различни възможни източници на информация като наличните в НАП данни, статистическа информация, външни изследвания, публикации и информация от други официални и неофициални източници. Прилагат се различни логични методи за изследване – математически сравнения, статистически техники, социологически проучвания, експертни проучвания и други. При анализа могат да бъдат използвани различни инструменти за обработка и анализ на данни, обясняват от НАП.
София Симеонова