0

Н ационалната агенция за приходите започна да рови около частните уроци за това дали преподавателите декларират получените от тях доходи и си плащат данъците и осигуровките.
Агенцията в момента изготвя анализ на риска от укриване на доходи от частни уроци, научи „Телеграф“ от НАП.

Целта на анализа е да се установи каква е щетата за бюджета от необявените доходи както на преподаватели по езици и общообразователни предмети, така и на треньори и специалисти, които дават уроци по спорт и изкуство. НАП ще изчислява средногодишния брой на рисковите лица, вероятността от възникване на риска за ощетяване на хазната и средногодишната щета за бюджета от неплатени данъци и осигуровки.

След измерване на големината на риска той може да бъде приоритизиран и включен в програмата на агенцията за спазване на законодателството. В тази програма се определят и конкретните видове мерки за намаляване на риска от ощетяване на бюджета, техният брой и времевият им обхват на национално ниво.

Програма

Такива програми НАП прави на всеки две години. В тях се набелязват мерки като проверки, ревизии, обаждане по телефона на рискови лица или пускане на мейли с подкана данъкоплатците да декларират коректно доходите си. Обикновено данъчните започват с по-меките мерки, като лично се свързват с рисковите лица, за да им напомнят, че трябва да платят данъците си доброволно.

Доходите на частните учители ще се следят от НАП.

 Доходите на частните учители ще се следят от НАП.
iStock

В краен случай вече се стига и до проверки и ревизии. Последната програма на НАП обхваща периода от април 2024 г. до март 2026 г. и в нея са включени различни сектори, където данъчните да въздействат, за да се намали рискът от ощетяване на бюджета. Реално това означава, че частните учители могат да бъдат включени в следващата двугодишна програма след март 2026 г., освен ако няма някакво друго решение.

Решение

Дали НАП ще включи частните уроци в програмата си за намаляване на риска обаче зависи от резултатите от извършения анализ. Тези резултати се предоставят на Съвета за управление на риска, в който участват ръководството на приходното ведомство, ръководителите и експерти от оперативните дирекции на агенцията. Именно съветът подрежда приоритетите и решава кои рискове да бъдат включени в програмата за следващия двугодишен период.

В момента никой не може да каже колко са частните учители и дали коректно декларират доходите си. По принцип те са задължени да обявят спечеленото от частни уроци в годишните си данъчни декларации като доходи от друга стопанска дейност, за да може да бъдат обложени със ставката от 10 на сто. Даването на касова бележка е изключителна рядкост, освен при плащане на частни школи, които водят счетоводна отчетност като юридически лица.

,

 ,

Цени

Същевременно цените на частните уроци растат и те вече струват средно по 40-50 лева за астрономически час. По български и литература цените започват от 30 лева за 60 минути, но не са рядкост и учители, които искат 100 лева за час и половина. Често преподавателите обучават по 3-4 деца наведнъж, което означава, че за час и половина някои си докарват доста добри суми от порядъка на 300-400 лева. Много от учителите работят паралелно и в държавно или общинско училище, като единственото ограничение по закон е да не преподават на частно на ученици, на които преподават и в школото.

На родителите излиза по-изгодно да запишат детето си в частна школа, където един астрономически час може да струва и 15 лева. Групите обаче са по-големи и преподавателят трудно може да се занимава индивидуално с всяко дете. Частните школи също поскъпнаха, като за 10-месечно обучение в рамките на учебната година цената е около 1000 лева. При тях обаче по-трудно могат да се крият доходи, тъй като обикновено плащането е по банков път. Традиционно при частните уроци най-голям е интересът към български, математика и чужди езици.

Янка Такева, Синдикат на българските учители: Трябва да има ред в доходите

„Браво на НАП. Добре е, ако може да сложи ред в това отношение. Трябва да има ред, в края на краищата навсякъде върху всеки лев, който се взема, се удържа данък“, коментира пред „Телеграф“   Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители.

Като синдикат и като държава нямаме информация колко учители преподават частни уроци, добави тя.  Такева е убедена, че образованието в училище би могло да бъде напълно достатъчно за подготовка на ученика. По думите й всеки ученик, стига да има желание, може да получи допълнителни часове по даден предмет, има такива консултации във всяко училище. Само че родителите не търсят тези възможности в самото училище, за тях е по-лесно да си дадат парите и да изпратят детето на частни уроци. Според Такева причините за това са две. Първата е, че родителят така по-лесно проследява дали детето му ходи на уроци. Втората причина е стереотипът, че като си платиш, получаваш повече.

„За моите деца и внуци не съм плащала на частни уроци. Това, което си научават в училище, за тях им беше достатъчно, стига да внимават в клас и да четат не от един учебник, а и от помощната литература, сборниците“, коментира още Такева.

Ползват статистика и неофициални източници

Анализът на риска се извършва при ползване на различни възможни източници на информация като наличните в НАП данни, статистическа информация, външни изследвания, публикации и информация от други официални и неофициални източници. Прилагат се различни логични методи за изследване – математически сравнения, статистически техники, социологически проучвания, експертни проучвания и други. При анализа могат да бъдат използвани  различни инструменти за обработка и анализ на данни, обясняват от НАП.