П ърви чисто нов влак от 20 години насам ще бъде доставен в България през пролетта, научи „Телеграф“. Влакът е част от доставката на общо 20 модерни мотриси, платени с пари по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), съфинансиран от Европейския съюз.
Договор
Договорът за доставката на влаковете бе сключен през септември с чешкия гигант „Шкода“. Той включва доставката на 20 броя едноетажни електрически мотрисни влака, способни на скорост от минимум 160 км/ч с минимум 300 места всеки. Производителят на влаковете поема и поддръжката им за срок от 15 години и се задължава да обучи персонала, който ще ги експлоатира след доставката им. Изпълнителят се задължава и през 15-те години влаковете да са в цех за планов ремонт не по-дълго от една седмица на всеки три месеца. Влаковете ще струват 511 млн. лв. без ДДС. В договора има опция за доставка и на още 5 мотриси, които обаче се плащат от механизма „Свързана Европа“.
КОЛКОТО МОЖЕ ПОВЕЧЕ: Купуваме още 50 електрически влака!
Срок
Срокът за доставката на 20-те мотриси по ПВУ е август 2025 г., като той е императивен, ако България иска ЕС да признае разхода. В договора обаче няма изричен график за доставката на влаковете, а за това се намеква само в един от текстовете, касаещ обучението на експлоатационния персонал. Там е записано, че то ще започне с пристигането на първата бройка. Запознати с производствения процес обясниха за „Телеграф“, че поръчка с такъв размер няма как да бъде доставена накуп дори и от глобален производител. Ето защо влаковете ще идват на партиди.
Тайна
Според източници на „Телеграф“ в министерство на транспорта, което е страна по договора, график има, но той е конфиденциален. Причината е избягването на негативна публичност при дори и малко забавяне на някоя доставка, както се случи с въздушните линейки по договора с италианската компания „Леонардо“. Официално от министерството отказаха да посочат кога ще дойде първият влак и акцентираха, че договорът ще бъде спазен. Според отлично запознати източници на „Телеграф“ в жп средите обаче първият влак ще дойде през пролетта, а е възможно това да се случи още през март месец. Влакът ще бъде използван за административни процедури около сертификация и регистрация, както и за започване на обучение на персонала. Затова и първият ще бъде предоставен на БДЖ, които към момента са единственият превозвач у нас с договор за обществена жп услуга (виж карето).
ВДИГАМЕ НИВОТО: Оборудваме Железниците си с нови електрически мотриси!
Екстри
Влаковете ще са от тип, който може да се използва както за оживени работнически крайградски пътувания като София-Перник, така и за дълги разстояния, включително София-Бургас и София-Варна. За второто специално от изпълнителя ще осигурят меки и комфортни седалки, които да осигуряват комфортно пътуване поне 3 часа. Същевременно мотрисите ще имат само втора класа секции, няма да имат купета, а седалките ще са разположени по две от всяка страна на междинния коридор. Ще има и дръжки за правостоящи. В салоните ще има по един контакт 230V и USB-С порт за всеки две седалки. Ще има информационна система с дисплеи във и извън вагоните, от които пътниците ще разбират маршрута и разписанието на влака. На прозорците ще има ролетни щори. Ще бъдат осигурени по две места за хора с увреждания, както и място за 4 колела и две детски колички. Поне една от тоалетните ще бъде подходяща за хора с увреждания. Вратите ще са автоматични с бутон, натискан от пътниците. Влаковете ще са климатизирани и ще имат Wi-Fi мрежа. Ще бъдат снабдени и с видеонаблюдение както в салона, така и извън него.
Пълна мъгла у кого ще идат
Кой ще ползва лъскавите нови мотриси обаче засега остава въпрос без отговор. Договорът на БДЖ за осигуряване на обществена жп транспортна услуга изтича в края на 2025 г., а дотогава държавата се е задължила пред ЕС да организира прозрачен конкурс за нов изпълнител. Към момента идеята на служебното правителство е да организира три отделни конкурса, на които да предложи линиите София-Бургас (40 влака), София-Варна (50 влака) и всички останали около 410 влака. От синдикатите вече се обявиха против този план и настояха конкурси да не се правят, докато нямаме редовно правителство. „Това е решение, което трябва да се вземе от редовна власт. В настоящия си вид разделянето на три лота е погрешно. То няма да доведе до реална конкуренция, каквато е целта, а ще даде печелившите линии на частни превозвачи, а всички останали ще останат за БДЖ“, коментира за „Телеграф“ шефът на жп транспортния синдикат към КНСБ Петър Бунев. Според него, ако се стигне до разтрояване на конкурса съобразно броя влакове, то за изпълнителя по най-големия лот ще трябва да отидат поне 17 от 25-те влака, а останалите осем да бъдат разделени между линиите за Варна и Бургас.
Деян Дянков