0

„Топлофикация София“ завежда две изпълнителни дела за един и същи дълг, констатираха омбудсманите на дружеството в свой доклад.

Едното изпълнително дело е за главница и лихви, а второто – за присъдени в полза на столичното дружество разноски по делото, става ясно от анализ за периода от 1 май 2021 г. до 30 април 2022 г., предоставен на председателя на СОС Георги Георгиев, с който „Телеграф“ разполага.

Практика

Така по дълг, установен с един съдебен акт, който е влязъл в сила, се начислява два пъти държавна такса и юрисконсултско възнаграждение, предупреждават омбудсманите. 

При това има практика двете изпълнителни дела да се завеждат при различни ЧСИ-та (частни съдебни изпълнители), което води до допълнително неудобство и объркване на абонатите на парното, се казва в отчета.

„Считаме, че подобна практика трябва да бъде преустановена при събиране на задължения, установени с влезли в сила през 2020 и 2021 г. съдебни решения“, съветват омбудсманите.  

Практика 

Обществените посредници съобщават и за получени сигнали за забавени от ЧСИ преводи на вече събрани суми по дела към топлофикация. Сумите са в сметките на ЧСИ-то, а топлофикация смята, че потребителят не е превел парите с всички последствия от това. 

Друга констатирана нередност е, когато клиент, осъден да плати дължима сума, подаде заявление до топлофикация за разсрочено плащане - от дружеството не отговарят, а направо завежда изпълнително дело срещу него, обясняват омбудсманите. 

Жалби

Омбудсманите са получили 336 жалби от клиенти на парното през миналия отоплителен сезон. 51% от тях са подадени в приемната, офиса на обществените посредници, 43% са изпратени по електронната поща, 4% по пощата и 2% по телефона. 

Потребители се оплакват, че топлофикация не реагира на жалби за дефектирали циркулационни помпи за битово горещо водоснабдяване.

Влошаването на подаването на топла вода принуждава хората сами да подменят съоръжението. Но няма процедура след това дружеството да плати стойността на помпата на етажната собственост, въпреки че това е нейно съоръжение.

Топлофикация бави хартиените месечни фактури повече от месец или въобще не ги  доставя, констатират отново омбудсманите.

Така възрастни клиенти на парното не могат да ползват отстъпката от 3% за платена до 30 число на месеца сметка.