Е вропейската комисия (ЕК) наложи глоби на 15 големи производители на автомобили и на една индустриална група на обща стойност около 458 млн. евро за участие в картел за рециклиране на автомобили, предаде АФП.
Производителите, сред които BMW, Ford, производителят на джипове Stellantis и Volkswagen, са сключили антиконкурентни споразумения, за да избегнат заплащането на разглобяването на автомобили и да намалят натиска на потребителите за по-голямо рециклиране.
„Предприехме решителни действия срещу компаниите, които са се сговорили, за да предотвратят конкуренцията при рециклирането“, заяви ръководителят на антитръстовия орган на ЕС Тереза Рибера.
Картелът беше разкрит от Mercedes-Benz, който участваше в него, но получи имунитет - и избегна глоба от 35 млн. евро - за сътрудничество с властите.
Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), лобистка група от индустрията, е действала като посредник, организирайки срещи и контакти между производителите, заявиха от ЕК.
Всички компании признаха участието си и се съгласиха да уредят случая.
Съгласно правилата на ЕС собствениците на автомобили трябва да могат да се освободят безплатно от стари или повредени автомобили, които вече не са годни за употреба, в сервиз за разглобяване. При необходимост сметката се поема от производителите.
Купувачите на автомобили трябва също така да бъдат информирани за „ефективността на рециклиране“ на новите автомобили.
Но участващите компании, сред които са и Toyota, Suzuki, Volvo, Honda, Renault, Mitsubishi и Opel, се координират, за да избегнат плащането на разглобяващите предприятия, като споделят поверителна информация за отделните споразумения.
Те също така се договориха да не популяризират каква част от даден автомобил може да бъде рециклирана, възстановена и повторно използвана и колко рециклирани материали се използват в новите автомобили.
„Тези производители на автомобили са се координирали в продължение на повече от 15 години, за да избегнат заплащането на услуги по рециклиране. Няма да толерираме картели от какъвто и да е вид, включително такива, които потискат информираността на клиентите и търсенето на по-екологични продукти“, заяви Рибера.
*Източник: БГНЕС