Д а се повиши цената на винетките, но само за юридическите лица, тъй като те могат да се възползват от данъчен кредит и да намаляват данъчната си печалба чрез признаване на разходи, свързани с издръжката на превозните средства. Тези облекчения не са достъпни за физическите лица, което създава неравнопоставеност. Така мотивират предложението си от Европейския център за транспортни политики, откъдето внесоха официално предложение до министър-председателя, министъра на регионалното развитие и благоустройството, както и до редица неправителствени и браншови организации с искане за преразглеждане на планираното увеличение на винетните и тол таксите в България.
Цени
От центъра предлагат годишната винетка за автомобили до 3,5 тона, регистрирани на юридически лица, да струва 120 лв.; тримесечната – 68 лв.; месечната винетка – 47 лв.; седмичната – 23 лв., и уикенд винетката – 19 лв. Без промяна да останат таксите за физически лица, които към момента са 87 лв. за годишна винетка; 48 лв. за тримесечна; 27 лв. за месечна; 13 лв. за седмична и 9 лв. за уикенд винетката. Според експертите по-високите такси за фирмените автомобили ще осигурят по-справедливо разпределение на финансовата тежест между бизнеса и гражданите. В същото време увеличението може да насърчи фирмите да оптимизират използването на превозните средства и да инвестират в по-екологични алтернативи. От организацията настояват също така автомобилите, отдавани под наем от физически лица, но използвани за стопанска дейност, също да попаднат в обхвата на увеличението на винетните такси. „Такъв е случаят с учебните автомобили, които често се водят на физически лица, но реално се използват за търговска дейност – обучение на шофьори срещу заплащане. В тези ситуации автомобилите генерират приходи и не бива да бъдат изключени от предвиденото увеличение, тъй като това би довело до нарушаване на принципа на конкурентоспособност“, коментират от сдружението.
Отлагане
Относно тол таксите от центъра искат увеличението им да се отложи. Причината - системата в България продължава да има технически проблеми, които водят до несправедливо санкциониране на превозвачите и загуби за държавата. Преди да се увеличат таксите, трябва да се извърши реформа и да се подобри контролът. Те настояват още за използване на съществуващи механизми за подобряване на събираемостта. „Предлагаме интегриране на екологичния стикер като идентификатор за автомобилите, което ще позволи по-прецизен контрол върху плащането на тол таксите и ще минимизира възможностите за заобикаляне на системата“, смятат от ЕЦТП.
