Е вропейският съюз прие ново правило, което позволява на 17-годишни да управляват камиони под надзора на опитен шофьор. След навършване на 18 години младите шофьори ще могат да карат тежкотоварни превозни средства самостоятелно, пише transportal.bg.
Решението е част от усилията на ЕС да се справи с нарастващия недостиг на професионални шофьори, който застрашава логистичния сектор в цяла Европа. Всяка държава членка ще има правото сама да реши дали да въведе мярката.
Критики и опасения за безопасността
Въпреки опитите да се реши проблемът с недостига на кадри, предложението среща сериозни критики от експерти и професионалисти в сектора. Основното притеснение е свързано с пътната безопасност.
Според специалисти младите шофьори на 17 години често не разполагат със зрелостта и опита, необходими за управление на тежкотоварни превозни средства. Шофирането на камион изисква не само технически умения, но и способност за бърза и адекватна преценка в сложни ситуации на пътя. Липсата на натрупан опит и умение за навигация в интензивния трафик може да доведе до рискове за безопасността както на младите шофьори, така и на останалите участници в движението.
Алтернативни решения
Експертите предлагат вместо да се намалява възрастовата граница, да се въведат по-дългосрочни и устойчиви мерки, които да направят професията на шофьора по-привлекателна и да задържат опитните кадри. Сред предложените решения са:
1. Подобряване на условията на труд:
• По-добро заплащане, което да отразява отговорността и физическите изисквания на професията.
• Създаване на по-безопасна и комфортна работна среда, като се осигурят по-добри почивни условия за дългите маршрути.
2. Гъвкаво работно време:
• Въвеждане на по-гъвкави графици, които позволяват на шофьорите да балансират между работата и личния живот.
• Намаляване на излишния стрес, свързан с тежките маршрути и дългите отсъствия от дома.
3. Инвестиции в по-добро обучение:
• Осигуряване на висококачествено обучение и програми за менторство, които да подготвят бъдещите шофьори по-ефективно.
• Привличане на нови кадри чрез субсидии за обучение и насърчаване на младите хора да избират професията на професионален шофьор.
4. Подобряване на инфраструктурата:
• Инвестиции в по-добра пътна инфраструктура и логистични бази, които да улеснят работата на шофьорите.
Решение или компромис?
Докато Европейският съюз се опитва да реши проблема с недостига на шофьори, въпросът за безопасността остава отворен. Позволяването на 17-годишни да управляват тежкотоварни превозни средства е спорно решение, което може да създаде повече проблеми, отколкото ползи.
Дългосрочните алтернативи като по-добро заплащане, гъвкави условия и качествено обучение са по-устойчив начин за привличане и задържане на кадри в сектора.