0

Ф ирма плаши потребители със съд, ако не платят куриерските такси за получаване и връщане на стока, която не искат да вземат.

За практиката научихме от хора, които са получили въпросния мейл. В него от компанията посочват IP адреса, от който е направена поръчката, и дават възможност или да вземете стоката, или да я върнете, като платите дължимите такси за логистика. В противен случай уверяват, че ще потърсят правата си по съдебен ред, и посочват, че освен стойността на поръчаното и доставката, ще заплатят направените разноски по делото – държавни такси, адвокатски хонорари, депозити за вещи лица, разноски за ЧСИ. „В случай че сте непълнолетно лице, отговорността ще се потърси от ваш родител/настойник“, пишат още в писмото си, което е озаглавено „Невзета пратка. Необходимо е действие!“.

Специалистът

„Телеграф“ потърси за коментар специалиста Габриела Руменова от „Ние, потребителите“, която обясни, че в случая едва ли ще се води дело, а по-скоро се цели потребителят да се вкара в паника, да не може да мисли рационално и много бързо, без да си задава логични въпроси, да изпълни указанията на изпращача. Руменова подчерта, че това е честа практика на измамници, които изпращат стоки, които не сме поръчали, клиентът в суматохата плаща и по-късно разбира, че е взел нещо, което не е поръчвал, но вече няма как да го върне и да си получи обратно парите.

В случая обаче не става въпрос за измама. В сайта на търговеца има публикувани общи условия, които и да не са прочетени от потребителя, той потвърждава, че се е запознал с тях, преди да направи поръчката. След това продавачът беше идентифициран в търговския регистър. Всъщност това са първите стъпки, които всеки трябва да направи, преди да заплати получения пакет в куриерската фирма. „Другото е да пуснат в търсачка мейла, от който са получили писмото, за да видят дали ще излезе някаква информация.

Ако открият сайт на фирмата, да го разгледат внимателно и да видят дали има данни за търговеца – телефон за връзка, мейл, пощенски адрес, имат ли общи условия с процедурата за извършване на поръчки, правата на потребителите на отказ в 14-дневен срок и на рекламация на стоката до 2 години от датата на покупката“, обясни тя и добави, че ако в общите условия е написано, че дължим куриерските такси, ние ги дължим и сме длъжни да ги платим, а ако ние не искаме, то търговецът има право да си потърси правата по съдебен ред, като ще трябва да заплатим и съпътстващите разходи.