Г аранционен фонд ще плаща на туристи обезщетения за провалени пътувания на туристи при фалит на туроператора. Това предвиждат промени в Закона за туризма, внесени в парламента от депутати от ГЕРБ-СДС и БСП. Целта му е да гарантира правата на потребителите и да се хармонизира националното законодателство с Директивата (ЕС) за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Законопроектът вече два пъти бе представен и обсъден с народните представители от Комисията по туризъм в рамките на настоящия парламент.

Така, в случай на фалит на туроператор и определено пътуване не се осъществи, туристите трябва да предявят иск за възстановяване на парите им към Гаранционния фонд. За целта трябва да представят копие на договора за туристическата услуга и доказателства за извършени плащания. В срок до 45 дни от предявяване на претенцията от фонда могат да поискат допълнителни доказателства. След това в рамките на до 15 дни трябва да се произнесат за претенцията. В законопроекта обаче е поставен общо 3-месечен срок за произнасяне на искове на потребители. След като се разплати към потребителите, фондът се явява кредитор и очаква възстановяване на разходите от застрахователя, където обявилата несъстоятелност фирма има сключена застраховка „Отговорност на туроператора“.

Средства

Фондът ще бъде създаден изцяло със средства на туроператорите. За целта са разписани срокове, след приемане на закона, в които всички регистрирани туроператори трябва да внесат първоначална вноска в рамките от 0,25% от оборота за предходната година или поне 1250 лева. След това фирмите трябва да внасят сума в размер на 0,25 на сто от оборота за предходните 12 месеца всяка година до 31 януари.

В случай на фалит на туроператор, но събраните във фонда пари не стигат, може с решение на управителния съвет да се съберат авансово вноските от туроператорите, както събраните от НАП пари от глоби, наложени на туроператори.

Законопроектът предвижда в случай на забава да се трупат лихви за всеки ден закъснение. В случай че фирмата не внесе парите в рамките на 14 дни, се докладва на министъра на туризма. Парите за плащане на вноските са признати като разход и не се дължат данъци върху тях.

Ръководство

Фондът ще е под шапката на Министерството на туризма, но ще бъде одитиран от Сметната палата. Финансовият орган ще има председател, който ще се определя от министъра на туризма, както и един член предложен от министъра на финансите и един от Комисията за защита на потребителите. Ще има още четирима членове на УС, които ще са по предложения на сдруженията и организациите в туризма.