0

100 лева излиза смяната на гуми от най-масовите размери за среден клас автомобили у нас, показа проверка на „Телеграф“. С идването на пролетта преобуването на колата с летни гуми се е повишило с 20% в сравнение с цените за същата услуга от есента, когато се сменяха зимните гуми. 

iStock

Някои търговци предлагат все още и бонус с безплатен монтаж при покупка на чисто нови гуми. В София подмяната на 4 гуми от масовите размери излиза между 70 и 120 лева. Сравнително по-евтино е, ако гумите се подменят в сервиз в провинцията, където цената може и да е на 50% по-ниска от тази в столицата. 

Със затоплянето на времето започна и подмяната на зимните гуми с летни

 Със затоплянето на времето започна и подмяната на зимните гуми с летни
Телеграф

Монтаж

Наблюдава се и тенденция шофьорите да съчетават превоза на празните буркани от зимнината, които есента са докарали в София, обратно към провинцията, като там подменят и гумите на автомобила, защото е доста по-евтино.

Интересът на столичани и жители на други големи градове обаче към по-малките сервизи в малките населени места влияе и на техните цени, където също се наблюдава лек ръст. „Няма как. Всичко поскъпна и не може да си позволим да държим прекалено ниски цени. Пък и масовата подмяна на гуми е два пъти годишно – от края на март до края на април и от края на октомври до края на ноември. Нормално е тогава сервизите да търсят и по-високи печалби.

Крум Стоев

Друг момент е, че заради търсенето се ангажират и повече работници, което допълнително оскъпява услугата“, обясни за „Телеграф“ собственик на голям сервиз за гуми в столицата. От тази седмица е започнало записването за монтаж на гуми, като вече се дават часове за след 10 дни, тъй като времето се затопли и хората масово тръгнаха да сменят зимните си гуми с летни. 

Баланс

„Най-изгодно е гумите да са на джанта, тогава цената е по-ниска, ако не се прави баланс. Но е хубаво поне на 2 години да се балансират, предвид, че и пътищата у нас не са от най-добрите в Европа“, обясни механик. Друг бюджетен вариант е да се ползват всесезонни гуми.

Това обаче е препоръчително за шофьори в по-южните части на страната, но не и за София и Северна България. Особено ако през зимата се ходи на планина, преминават се високопланинските проходи и автомобилът се използва активно всеки ден.

Крум Стоев

„В Гърция масово се кара с всесезонни гуми, но те имат изискване за зимни гуми. Ако автомобилът не е снабден с такива, то задължително трябва да има вериги в багажника. Хванат ли при проверка, че колата не е снабдена с такива, глобите са жестоки“, разказа шофьор от Сандански. 

Евтино 

И ако за зимните гуми българите все по-рядко правят компромиси, то с летните не е така. У нас много шофьори карат със зимни гуми и през лятото, докато се износят. Други пък предпочитат нови, но възможно най-евтините, като масово се купуват такива, произведени в Китай. Според пътни експерти обаче шофирането, особено със зимни гуми през лятото, крие своите рискове, особено при мокра и хлъзгава настилка.

Най-евтина е смяната сам пред блока, но и това крие рискове

 Най-евтина е смяната сам пред блока, но и това крие рискове
Телеграф

Зимните гуми са по-твърди и автомобилът става по-нестабилен в мокрото независимо от размера на грайфера. Летните гуми имат специални улеи за оттичане на водата и се изсушават по-бързо, отколкото зимните, с които се кара по време на дъжд през лятото. За климата в България най-добре е да сложите летни гуми в началото на април и да ги махнете в края на октомври или най-късно на 15 ноември, когато Законът за движение по пътищата започва да изисква дълбочина на грайфера над 4 мм. Това изискване важи до 1 март. 

Предлагат изгодни отстъпки и хотел

Повечето големи вериги предлагат и сериозни отстъпки в сервизите си за гуми.

Притежателите на клиентски карти (с които всеки може лесно да се сдобие и чрез специални приложения за мобилни устройства) могат да разчитат на до 35% отстъпки за гуми и до 25% от цените на услугите, показа проверка на „Телеграф“.

Хотелите за гуми са все по-търсена и удобна услуга

 Хотелите за гуми са все по-търсена и удобна услуга
Телеграф

Има и изгодни предложения за съхранение на гумите в хотел към сервиза, така на шофьорите не се налага да мислят къде да ги складират, нито пък да ги разкарват в багажника на автомобила си от града до провинцията.

Все пак експертите съветват, ако вие ще си ги съхранявате, е добре това да е на проветриво и защитено от пряка слънчева светлина място. Маркирайте с тебешир позицията на гумата (напр. ПД – предна дясна), ако искате следващия сезон да размените предни със задни, леви с десни. Не поставяйте гумите с джанти прави, а закачени на кука на стената или легнали, но не една върху друга.

Гумите без джанти пък задължително се складират изправени.