С ериозни дебати и дори караница предизвика в парламента законопроект, внесен от кабинета „Денков“, свързан с транспониране на европейска директива за управлението на железопътната инфраструктура. Текстовете предвиждат жп линии да се отдават на концесия към частни фирми. В момента Национална компания „Железопътна инфраструктура“ поддържа и изгражда железните пътища в страната.
Промените в Закона за железопътния транспорт бяха приети на първо четене в зала с 97 гласа „за“, но дори политическите формации, които ги подкрепиха (ПП-ДБ, ГЕРБ), дадоха заявка за прекрояване между четенията. БСП, „Възраждане“ и „Има такъв народ“ гласуваха „против“ и въздържал се.
Законопроектът, внесен от МС, през октомври миналата година, дава правна възможност управителят на жп инфраструктурата да прехвърля функциите си на друг субект, като така се цели либерализация на пазара и основните дейности да се извършват от юридически лица, различни от НКЖИ. Такива разпоредби са заложени в европейска директива, която обаче България не е приела напълно и заради това има наказателно производство към страната ни.
И в момента в закона има член, който казва, че обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени или която е предназначена за изграждането им, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НК "ЖИ") или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. МС обаче е допълнил този член, като изрично е записано, че концесионерите може да са и управители на жп инфраструктурата.
От "Възраждане" скочиха срещу концесионирането. Андрей Чорбанов от ИТН декларира конфликт на интереси, защото като войник участвал в изграждането на жп инфраструктурата. От години има страшно много интереси, заподозря той и видя лобизъм в полза на автобусния превоз за сметка на евтиния и екологичен жп транспорт.
Мина и проектът на Димитър Найденов, като с предлаганите изменения се създава възможност пътният лист на локомотива, удостоверението за спирачната маса на влака, бордовия дневник на локомотива и разписанието на влака да са в електронен вариант. Един от най-важните елементи, свързани с осигуряването на безопасността в железопътния транспорт, е наличието на системи за осигуряване на движението на влаковете, които са интегрирани както в железопътната инфраструктура, така и в подвижния състав.
В мотивите към законопроекта е записано, че закупения подвижен състав от железопътните превозвачи в последните години (локомотиви и мотрисни влакове) притежава технически средства, чиито функционалности позволяват частична или пълна замяна на хартиените документи с такива на електронен носител.