Ц ените на имотите в София са скочили с 20 на сто през първите шест месеца на тази година спрямо същия период на 2024 г. За пример двустайна панелка в Люлин в момента се продава за 132 хиляди евро, а преди година цената е била 106 хил. евро, показа проверка на „Телеграф“. Въпреки високите цени и голямото увеличение сделките в столицата се финализират без коментар в цената, обясниха брокери от голяма агенция за недвижими имоти.
Цените продължават повишението си, като това е резултат от два основни фактора. Първият е чисто житейски – хората се стремят да покрият жилищните си нужди, да се преместят от имот под наем в собствен такъв или да подобрят качеството си на живот, купувайки по-голям и комфортен апартамент. Вторият фактор е стремежът към вложение на спестяванията и разумна инвестиция, катализиран допълнително от предстоящото влизане на страната в еврозоната, коментира Явор Пейчев, изпълнителен директор на компания за недвижими имоти.
След София втора по ръст на цените е Варна с движение на годишна база от 18%. В Пловдив жилищата поскъпват с 15%, в Бургас – 12%.
Отстъпки
Освен това драстично намалява отстъпката, която договарят при сделка. Много малка част от сделките – около 5%, търпят коментар в цената с над 10 000 евро.
Повечето отстъпки, които наблюдават от Имотека, са дори под класическия търговски компромис от 5000 евро. Единствено в Пловдив средната цена на сделката е с 4000 евро по-ниска от офертната. Във Варна отстъпките са в размер на 2000 евро, в Бургас – 1000 евро. В столицата крайната стойност на сделката не се изменя спрямо първоначално обявената.
Интерес
Двустайните и тристайните жилища в столицата остават най-интересни за купувачите в първите шест месеца на 2025 г. Те очаквано формират около 80% от сделките през периода. Средната квадратура на продадените жилищни имоти остава без съществена промяна спрямо миналата година – 115 кв. м.
Близо 30% от клиентите купуват с налични средства. Следващият по големина дял – 24%, е този на ползващите ипотечен кредит, покриващ над 80% от стойността на сделката. Общо 16% от потребителите използват външно финансиране в размер на 50 до 80% от общата цена, а други 10% финансират покупката си с по-малко от 50% кредит.