Т ърговците в продължение на година няма да имат право да вдигат цените, ако липсват обективни икономически фактори за това. Това предвиждат промени в Закона за въвеждане на еврото, публикувани в „Държавен вестник“, предупредиха от Националната агенция за приходите, която заедно с Комисията за защита на потребителите ще упражнява контрол на пазара. Ако търговец вдигне цените, той трябва да обоснове с документи, че е имало обективни икономически фактори за това поскъпване.
Мярката ще действа по време на целия период на двойното обозначение на цените в левове и евро – от 8 август 2025 г. до 8 август 2026 г. От НАП посочиха дословно: „В периода на двойно обозначаване на цените в евро и левове от 8 август 2025 г. до 8 август 2026 г. търговците следва да формират цените си добросъвестно и прозрачно, като всяко увеличение следва да бъде обосновано от обективни икономически фактори и при поискване от контролните органи да се предоставят доказателства за наличието на тези фактора“.
Търговците, които са вдигнали своите цени преди замразяването да влезе в сила, обосновават поскъпването с това, че техни колеги правят същото, показа проверка на „Телеграф“.
Заведения
Кафене в столичния квартал „Света Троица“ например увеличи кафето с 20% преди седмица – от 1 на 1,20 лева за чаша еспресо. На въпроса на репортер на „Телеграф“ защо е това повишение, собственикът отговаря, че всички негови колеги вдигат цените и той решил да последва примера им.
Кръчма в столичния ж.к. „Младост“ увеличи също в последната седмица цената на малкото уиски от 5 на 5,50 лева. Собственикът изтъкна подобни мотиви: „Всички правят така.“
Други търговци със заведения споделят, че постоянно трябва да вдигат цената на минералната вода, защото производителят я увеличавал с по 5 ст. на седмица.
В сайта antispekula.bg, създаден от неправителствени организации, също има много сигнали за вдигане на цени малко преди „замразяването“ им на 8 август. „Цената на прясното мляко на 22.07.2025 е 2,49 лв. Цената на същото мляко на 05.08.2025 е 2,59 лв. Непрекъснато се увеличават цените на почти всеки продукт“, пише клиент на голяма верига. „Този хляб на снимката тихомълком стана от 2,99 на 3,29 лв. 10% нагоре...“, гласи друг сигнал. Потребител от Сливен пък съобщава, че цените на кафето и на вендинг машините са с 20% нагоре след изписване на сумите в евро и левове. Цената на кафето за последните 2 г. била лев. А след изписването на двете валути станала 1,20 лв./60 евроцента.
Зарзават
Баби, които продават магданоз от градините си на Женския пазар в София, също са вдигнали цените или са намалили „грамажа“, което на практика е равносилно на поскъпване. Спаска, която продава босилек, магданоз и цвекло от градината на тротоара на пазара, си признава, че е пипнала малко стойностите нагоре. Миналата година връзка листа от целина е продавала за 1,50 лева, сега иска 2 лева. На връзката магданоз пък е намалила грамажа. „Има малко повишение, защото и токът, и водата се вдигат. Тази година сушата ни съсипа, поливаме и оттам идват повече разходи“, казва тя. Жената още не е пресметнала цените на зарзавата в евро, но казва, че скоро ще го направи. „Знам, че е наполовина“, отговаря тя на въпрос дали е запозната с курса, без да подозира, че съотношение 2 лева за евро не е в нейна полза, а коректният курс е фиксираният на БНБ – 1,95583 лева за 1 евро.
Друга търговка, която също продава на тротоара на пазара домашни лечебни мехлеми, обаче е категорична, че няма да вдига цените. Нито заради еврото, нито по друга причина. „Всичките ми кремове са по 4,50 лева, значи в евро идва около 2,20 евро. Ще го смятам на компютъра. В никакъв случай няма да вдигам цените. Не е коректно. На тези продукти, които си ги взимам, не ми вдигат цената. Така че няма логика аз да увеличавам само защото ще влизаме в еврозоната“, казва Роза Димитрова, която има своя фирма за козметика. Тя няма наблюдения, че потребителските цени са тръгнали нагоре: „Пазарувам от малките магазинчета на пазара и не мога да кажа, че има някакво поскъпване. Купувам си пилешко – взимах си го на шест лева и си е шест лева. Хлябът и млякото са си на същата цена.“.
Роза Димитрова е категорична, че няма да вдига цените на козметиката.
Сергии
До нея стоят две дами, които продават продукти също собствено производство. Написали са цените само в лв. Не желаят да бъдат цитирани с имената им и да бъдат снимани, за да нямат проблеми с общината. „Какво евро? Аз съм на 84 г., ще обявявам цени в евро?!“, казва едната, която иска 5 лева за килограм големи розови домати.
Жените на пазара, които продават зарзават от градината си, обявяват цени само в левове.
Етикети с евро още няма на поне половината сергии на Женския пазар, както и в много от магазинчетата в района. Търговците обаче са спокойни, понеже са чули, че макар от 8 август да трябва да изписват цените и в двете валути, имат двумесечен гратисен срок до 8 октомври, в който глоби няма да се налагат. Всички запитани са категорични, че заради еврото не са повишавали цените, а някои дори ги били намалили.
Дюнерите на пазара са с цени само в левове, но пък тоалетната е и в евро.
Бакалии си кътат клиентите
Малки магазини за хранителни стоки не са се уплашили от предстоящия контрол на цените и не са ги пипнали нагоре превантивно, за да се презастраховат. Това показа проверка на „Телеграф“ в София, Русе и Варна. Цените няколко дни преди и на самия 8 август са си същите. Търговците са спазили правилата и са изписали на етикетите стойността в левове и в евро с еднакъв шрифт, така че да не се подвежда потребителят. На касовата бележка правилно е посочена крайната сума и в двете валути, както и обменният курс – 1,95583 лв. за евро. Много потребители не знаят, но няма изискване коя цена да е първа – в левове или в евро. Този въпрос се решава от самия търговец.
Не сме вдигали цените, но не знаем какво ще правим, ако доставчиците започнат да ги повишават, коментира търговец в специализиран млечен магазин в кв. „Стрелбище“. Повечето от бакалиите в района не повишиха цените преди 8 август. Повечето от тях обясниха, че предпочитат да запазят клиентите си и оборота.
Минималната заплата ни притиска
Увеличението на минималната заплата, на наемите с 25 на сто, на ДДС с 11 на сто и на хранителните продукти надува и цените в заведенията. Ако държавата иска за замразим цените, то нека бъдат така добри да фиксират и тези, които се определят от управляващите. Това коментира съпредседателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов. Той посочи, че няма как да няма промяна в цените в менюто, след като от Нова година минималната заплата става 1200 лв., а доставчиците вече заявяват, че вдигат цените от септември с 5 на сто, а от октомври – с 8%. „Държавата трябва да разбере, че бизнесът не е като държавна администрация, където се вдигат заплатите с бъркане в бюджета. Ние трябва да изкараме парите, за да има ръст на възнагражденията“, заяви Алибегов.
*ПО ТЕМАТА РАБОТИХА: СОФИЯ СИМЕОНОВА, ЕЛЕНА ИВАНОВА, СВЕТЛАНА ТРИФОНОВСКА, ЛЮБОМИР СЛАВОВ, ЖАНЕТА ЙОРДАНОВА
