0

Ш офьори на камиони въртят волана по 24 ч. без сън, като така застрашават безопасността по пътищата и създават нелоялна конкуренция в товарния бранш.
Явлението е повсеместно, като за това се ползват всякакви шашми, сред които управление на камиона с карта на друг водач, управление без карта или дори манипулиране на тахографа. Това де факто е черната кутия на камиона, която регистрира и съхранява информация както за скоростта на камиона, така и за времето, в което се е движел, и съответно почивал.

Почивки

Съгласно регламент, задължителен за целия ЕС, редовната дневна почивка на всеки шофьор на камион е най-малкото 11 часа. Тя може да се раздели на две - една непрекъсната почивка от най-малко три часа и една непрекъсната от най-малко 9 часа. Шофьорите имат и седмична почивка, която е най-малко 45 часа. Правилата са мотивирани с това, че преуморените и недоспали шофьори създават огромен риск от катастрофи, както и с необходимостта да им се гарантират хуманни условия на работа и хигиена.

Контрол

За първите девет месеца на 2024 г. инспекторите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ са извършили проверки на 22 594 МПС, извършващи превози на товари. Съставени са 7468 акта срещу водачи, извършващи превози на товари. От тях в 1957 случаи изискванията за време за работа и почивка не са били спазени. 150 водачи не са могли да представят тахографски данни, а други 150 са карали камиона, без да сложат картата си в тахографа. Сто са хванати да карат с карта на друг водач. 64 шофьори са заловени с устройство за манипулиране на данните на тахографа. През 2023 г. в това нарушение са били хванати 72-ма водачи.

Тираджиите могат да карат максимум 9 часа на ден, като два дни седмично могат да стигат до 10 часа. 

 Тираджиите могат да карат максимум 9 часа на ден, като два дни седмично могат да стигат до 10 часа. 
Телеграф

Логика

Манипулирането на тахографите няма икономически смисъл при къси курсове, но е силно застъпено при международните превози. Според експерти от Европейския орган по труда и представители на полицията в Нидерландия и Белгия, с които „Телеграф“ се свърза, манипулирането на тахографите е масова практика. „Самата техническа намеса става чрез инсталиране на електромагнитна плочка по трасето между скоростната кутия на камиона и тахографа.

Така водачът може с дистанционно управление да избере режим „почивка“, докато всъщност шофира или е шофирал с часове“, обясни за „Телеграф“ Фредерик Мартен, национален координатор по противодействие на шашмите с тахографи на Белгийката федерална полиция. Според него допреди практиката е била разпространена най-вече сред камионите от Източна Европа, сред които България, Румъния и Латвия. В последните години обаче си проправя път и у западни фирми. 

Несъответствие

„Хващаме измамата чрез сравняване на спедиторската документация на камиона с данните от тахографа. Камионът например е тръгнал от България и е доставил стока в Белгия на определени дати и часове. Т.е. изминал е 2000 км. Според тахографа обаче камионът е изминал само 1200 км в рамките на тези дни“, обяснява Мартен. При засичане на такова несъответствие белгийските полицаи започват проверка на място, разглобяват камиона и стигат до устройството. Глобата е 3900 евро (близо 7800 лв.). Според експерта най-често измамите се засичат при превозвачи с до 30 камиона. Те манипулират данните с цел да се конкурират с големите превозвачи. „Големите имат по двама водачи, които се сменят. Малките нямат възможност да плащат толкова много за труд и прибягват до измами“, коментира Мартен.

Продават автомобила барабар с помпата

Манипулирането на тахографите е обект на разисквания сред бранша на българските превозвачи, от който се стараят да противодействат на явлението. „Грешно е обаче да се смята, че това е практика, измислена в България или в Източна Европа. Съвсем наскоро имахме случай, при който наш превозвач закупи два камиона втора употреба от Германия. Когато отива да калиброва тахографите в официален сервиз, там техниците откриват устройства за манипулиране на данните“, коментира за „Телеграф“ Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. „Не отричам, че и наши превозвачи се занимават с манипулации, но като цяло тенденцията е с навлизането на вече задължителните тахографи от последно поколение тези измами да стават все по-трудни“, добави Арабаджиев. Тези устройства ще могат да се четат от КАТ и ДАИ дистанционно без спиране на камиона за проверка.