0

О т тази година търговците нямат право да обявяват намаления на стоки, които вече се продават с отстъпка. За това предупреждава Габриела Руменова, един от основателите на страницата в социалната мрежа „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

За пример досега търговци прилагаха практика стока, пусната за 100 лева, след намаление от 20% да се продава за 80 лева. Но впоследствие решават да я намалят с още 10%, но върху последната цена, на която са я продавали, тоест с намалението за 72 лева, а в същото време обявява, че те са с 30% по-евтини, като сумира процентите. От тази година обаче вече ще трябва да обявява коректния процент, който в случая при реална цена от 100 лева и продажна 72 лева е 28%, а не 30 на сто. 

Сумиране 

Познатият през годините некоректен подход да се сумират процентите на отстъпките от току-що приключилото намаление и новообявеното, за да изглежда по-примамлив за клиентите крайният процент, отива в историята с въведените промени в Закона за защита на потребителите. 

Запазва се изискването старата цена да е прилагана поне 30 дни преди съобщението за намаление, но за „стара“ вече се счита тази цена, която е била валидна преди първото намаление, не последната прилагана. 

Трикове 

Търговците обаче имат други маркетингови трикове за привличане на клиенти в дните преди големите намаления. Например в момента много магазини са обявили промоция купи две, а второто е на половин цена. Хората трябва да не прибързват, защото има голяма вероятност намалението в края на месеца или през декември да е много по-голямо от това, което им се предлага с този трик, съветват експерти. Друг начин за привличане на повече клиенти с табла, на които пише, че купувайки повече, ще платиш по-малко. Например, ако сметката е за 120 лева, клиентите получават 20% намаление, а ако похарчиш над 200 лева - отстъпката става 30%. 

Някои от търговците раздават и карти, с които предоставят персонални намаления за повод. Така например за рожден ден дават 35% отстъпка от цените. При необходимост от замяна заради грешен размер, цвят или модел, персоналното намаление обаче отпада и потребителят трябва да доплати разликата до редовната цена.