П олетите от София до морските летища Варна и Бургас може да бъдат забранени по екологични съображения, научи „Телеграф“. Причината са затягащите се екологични мерки в редица държави от Европейския съюз и цялостната политика на Брюксел по ограничаването на емисиите на въглероден диоксид, т.нар. Зелена сделка. Един от враговете на чистия атмосферен въздух според еврочиновниците е именно въздушният транспорт. А заради огромния разход на гориво при кацане и излитане именно кратките полети излизат с най-масивен въглероден отпечатък на база превозен пътник.
Teнденция
Тенденцията в Европа вече е в ход и е само въпрос на време, когато зелената тесла ще удари и нашия авиационен бранш, категорични са експерти. Миналия месец Франция забрани всички вътрешни полети за случаите, в които съответното разстояние може да бъде минато за не повече от два часа и половина с влак. Друго ключово условие е по маршрута да има по няколко влака на ден. Решението буквално изпраща в историята пътуването със самолет от Париж до Нант, Бордо и Лион. В момента в Белгия и Испания също такъв горещ дебат е в ход. Ако Испания предприеме такива стъпки, то самолетите от Мадрид до Барселона биха били забранени, тъй като между двата града има скоростна жп връзка. Наскоро белгийският транспортен министър Жорж Жилкине заяви, че Белгия трябва да ограничи вътрешните полети, имайки предвид добре уредената си жп мрежа.
Линии
В случай че властите у нас в бъдеще решат да ограничават вътрешните полети, то това най-вероятно първо ще засегне линията София-Бургас. Причината е, че по този маршрут разстоянието е най-малко, а в бъдеще там се предвижда да има скоростен влак. В момента т.нар. жп магистрала „Тракия“ е до голяма степен изградена, като в частта си от Септември до Бургас в повечето участъци позволява движение на влаковете с до 160 км/ч. В момента се модернизират участъците София-Елин Пелин и Елин Пелин – Костенец с цел проектни скорости до 160 км/ч. Според експерти хипотетично е напълно възможно до 2030 г. разстоянието София-Бургас (около 400 км) да може да се взема за два часа и половина с влак. Припомняме и че в Плана за възстановяване и устойчивост България е заложила проект за закупуване на 20 електрически влака за над 1,2 млрд. лв. без ДДС.
Скорост
Именно те се очаква да поемат дългите маршрути като тези до морските градове. Влаковете са с минимум 300 места, а в изискванията на транспортното министерство към доставчиците по търга, който в момента е в ход, е залегнало всичките да развиват максимална скорост от 200 км/ч. Според запознати полетите от София до Варна не би трябвало скоро да бъдат застрашени, тъй като по тази дестинация жп мрежата е в по-изостанало състояние, а времепътуване от два часа и половина от главната столица до морската ще бъде химера поне за 20 години напред.
Предимства
Проучвания сочат, че освен за намаляването на парниковите емисии замяната на самолет с влак създава и други предимства. Едно от тях е по-краткото пътуване от адрес до адрес. Причината е, че за разлика от самолета, при който има изискване за явяване на пътника значително по-рано от часа на излитане, то това не важи за влаковете. Също така летищата в София и Бургас се намират далеч от центровете на градовете, докато жп гарите както в София, така и в Бургас се намират в центъра на града. Това би спестило време и пари за пътуване с такси или обществен транспорт.
Надали
От авиационния бранш у нас са скептични за възможността някога условията в България да позволят премахване на вътрешните полети. На първо място оттам излагат бавното и неритмично развитие на жп мрежата у нас, което в обозримо бъдеще не би довело до рязко скъсяване на времето за пътуване с влак от София до Бургас и Варна. От въздушния сектор припомнят и че редом с проучванията, които показват неговия сериозен нетен въглероден отпечатък към момента, в ход са редица проекти за създаване на екологично авиационно гориво. „T.нар. SAF (англ. Sustainable Aviation Fuel, бълг. устойчиво самолетно гориво) изцяло ще промени нагласите за екологичността на въздушния транспорт. Представете си 0 емисии на въглероден диоксид, тъй като горивото е от рапица и е добивано в рафинерия, захранвана изцяло от слънчева и вятърна енергия. Това не е далеч да се случи и би обърнало представата за самолета като най-замърсяващия транспорт“, коментира за „Телеграф“ експерт от сектора. От бранша сочат и други негативи от похода към повече влаково движение с аргумента, че е икономически неизгодно. Оттам дават примери с развити държави като Япония и Германия, където и до днес влаковете са обилно субсидирани от държавата, а жп компаниите никога не са на печалба.
След 8 ч. чакане пътници не литнаха за Милано
Около 180 пътници на път от София за Милано с часове бяха блокирани на летището вчера. Самолетът на авиокомпания WizzAir трябвало да отлети за летище Бергамо (край Милано) в 6 сутринта, като някои от пътниците били на място два часа преди полета. От екипажа обаче открили технически проблем малко преди излитането. Вместо да отменят полета, още на мига от авиокомпанията пробвали в продължение на часове да отстранят техническия проблем. В крайна сметка около 12 ч. на обед станало ясно, че отстраняването на повредата ще отнеме значително време и полетът бил отменен. От авиокомпанията посочиха, че пътниците могат да бъдат компенсирани с алтернативен полет в зависимост от наличността, с пълно възстановяване на заплатената сума или чрез 120% от платената сума като кредит за бъдещо пътуване с WizzAir.
Деян Дянков