П о-малко бентлита, но пък повече ламборгинита са купили богати нашенци.
Това сочат данни на Министерството на вътрешните работи за 2023 г. в сравнение с година по-рано.
Информацията от регистрите на КАТ сочи, че през миналата година у нас са регистрирани повече коли от най-скъпите марки. Това важи както за нови, така и за употребявани МПС от марките „Бентли“, „Ролс-Ройс“, „Мазерати“, „Порше“, „Ферари“ и „Ламборгини“. В повечето случаи закупените чисто нови автомобили са около 30% от тези, докарани втора ръка от чужбина. Проверка на „Телеграф“ сочи, че през 2023 г. нашенци са купили най-малкото 40 автомобила на стойност по поне половин милион лева на бройка.
Екстри
При бентлитата се забелязва лек спад, като през 2023 г. са регистрирани по-малко автомобили от луксозния британски бранд. Разликата обаче е минимална, като бройките за новите коли са паднали от шест на пет. Сред петте закупени през 2023 г. обаче са две бройки от ултраскъпия модел „Флайинг Спър“, който нов върви по над 400 000 лв., и то с базови екстри. Цената хвръква нагоре, когато се добавят специални видове и цветове кожа за интериора, както и висококачествени дървени фурнири. Адаптивният контрол на скоростта и различни режими на шофиране чрез изкуствен интелект са също ключови модерни добавки. Изключително търсена екстра е и въртящото се табло, което дава възможност за избор между аналогов и цифров дисплей.
Разкош
През 2023 г. се е увеличило и търсенето на друга свръхлуксозна марка - „Ролс-Ройс“. Докато година по-рано нашенци са купили пет бройки, то през 2023 г. те са вече осем. И става дума за новите коли, като от употребяваните има също толкова. Сред закупените модели е „Кулинън“, чият цена се върти около 600 000 лв. Maрката е известна с това, че работи почти изцяло по поръчка, а екземплярите, които излизат от поточната линия, са с предварително одобрени спецификации и екстри от купувача, което прави покупката му уникална. Сред тях са киносалон на задните седалки, конфигурация за обърнати седалки с маса за коктейли, фиброоптичен таван, имитиращ звездно небе. Сред функциите за безопасност пък отличителна е системата за разпознаване на пешеходци и животни в тъмното.
„Евтино“
Скок в регистрациите има и при „по-евтините“ модели от скъпия клас. Това се отчита при „Мазерати Грекале“, която е сред най-предпочитаните „бюджетни“ коли сред топмарките. Такъв модел може да се закупи за 130 000 лв., като екстрите не отстъпват въобще на това, което може да се открие в топизпълненията по половин милион лева. Регистрираните нови бройки от модела са 56, или над два пъти повече спрямо 2022 г. Подобна е тенденцията и при „по-масовия“ модел на „Порше“, сравнително разпространения у нас „Кайен“. При 61 бройки закупени нови през 2022 г. те са вече 85 година по-късно. Огромно е търсенето и на втора ръка кайени, като там броят на регистрациите е скочил почти двойно за година - от 391 луксозни мощни джипа на 634. Сериозно увеличение има и при друг базов модел - „Макан“, който на българския пазар може да се намери за около 120 000 лв. - при 29 закупени нови през 2022, година по-късно те са 64.
Скорост
Макар и със скромни бройки, новите регистрации растат и при луксозните супер бегачки. Двойно например е скочил броят закупени нови поршета от супер мощния модел 911 във всичките му разновидности - Карера, Дакар, Спидстър, Тарга. Докато през 2022 г. са регистрирани 42 нови такива, то година по-късно те са 82. Сред закупените фигурират и няколко бройки от спецификации с двигатели по 500 конски сили, които ускоряват от 0 до 100 за под 4 секунди. Конкуренция сред спортните автомобили тук прави „Мазерати МЦ20“, което се намира за около 400 000 лв. за нов модел. За две такива миналата година първият регистрационен номер след излизането им от фабриката е бил български.
Легенди
Растат новите регистрации и на легендарните италиански спортни автомобили „Ферари“ и „Ламборгини“. Рекорда по скъпотия през 2023 г. е ударил купувачът на чисто ново уникално „Ферари SF90 Страдале“. Дори и при най-нисък клас екстри без спортни седалки, гуми и спортно окачване и карбонови фибри по конструкцията, колата стъпва на 900 000 лв. С изброените допълнителни характеристики тя може да достигне 1.2 млн. лв. Отделно още 11 нови ферарита са закупили нашенци през 2023 г., което е с едно повече спрямо година назад. Конкурентният модел на „Ламборгини“ - Авентадор, пък се е окачил с български номер точно по веднъж през всяка от последните две години. Колата може да се закупи нова за 800 000 лв. Увеличило се е търсенето и за ламборгинита от моделите Урус и Хуракан.
Плащаме повече за втора ръка внос
Драстично поскъпват автомобилите втора употреба. Според експерти цените им вече са нагоре с между 40 и 50 процента, а това намалява както печалбите, така и броя на купувачите. Поскъпването в последните месеци се дължи най-вече на скока в цената на различни услуги, които в автокъщите се налага да използват, за да въведат автомобила в годен за употреба и за шофиране вид. Сред тях са автотенекеджийски услуги, миене на двигател, транспорт с платформи, данъци, такси. "Опитваме се да лавираме между високата цена, между качеството и в същото време да ангажираме клиента да дойде да купи стоката", твърди Владо Янчовски, собственик на автокъща, пред Нова.
Деян Дянков