П оръчките за Черния петък ще стигнат до получателите си чак за Коледа. Причината е свръхнатовареността около истерията с намалените цени през ноември и недостиг на куриери. Това показа проверка на „Телеграф“ в големите куриерски фирми.
Затова и самите те предупреждават за забавяне в доставките си за неограничен период от време.
Чакане
Някои клиенти чакат цяла седмица, за да получат пратката си, и накрая обикновено я отказват. „Поръчах храна за домашния си любимец от София за София. Трябваше да ми я достави една от големите куриерски фирми у нас. Получих есемес, че продуктът ще пристигне във вторник. Цял ден чаках на адреса, но куриер така и не дойде“, разказа дама от центъра на София, пожелала анонимност. Жената чакала няколко дни и накрая се обадила в куриерската фирма, за да проследи пратката, за която била уведомена, че ще пристигне. От компанията за доставки й казали, че всъщност пратката й изобщо не е била взета от разносвач и си седи в склада на куриерската фирма. „Любопитното е, че този отговор го получих в петък, а стоката трябваше да дойде във вторник, според съобщението на куриерската фирма. Затова накрая отказах доставката“, допълни потребителката.
Проблем
Забавянето е, защото имаме проблем с персонала, има голям недостиг на шофьори и разносвачи, признаха от куриерската компания. И допълниха, че все пак в общите условия на фирмата е описано, че са възможни закъснения и затова измама на потребителите нямало. „Чакането цяла седмица за пратка, изпратена от един град за същия, е абсурдно, предвид и високите цени за доставка“, коментира Ива Стоянова от София. Проучване на „Телеграф“ показа, че често доставката е по-скъпа от самия продукт. В някои случаи дори транспортът излиза три пъти колкото струва самата поръчка. Освен това вече куриерите не правят доставка до врата на клиента, ако той живее в блок например. Разносвачите в кварталите чакат в автомобилите си пред блока на потребителя и разчитат той сам да отиде до колата им, да плати и да си вземе стоката. Куриери споделиха, че има и райони на София, които никой техен колега не желае да обслужва. Точно такъв е случаят с центъра на столицата. „Там няма къде да се спре с големия бус, понякога се налага колата да се остави много по-далече от адреса на клиента и пратката да се кара с количка. Ако пакетите са повече, тогава става наистина неприятно, защото сме имали случаи и на разпилени кашони. Още по-ужасно е през зимата, когато има киша и лед, пързаляш се, кашоните падат, събираш ги, губиш пратки“, разказа куриер от една от големите компании, която оперира в цялата страна.
Складовете на фирмите за доставки са претоварени.
Разносвачите бягат в Германия за 6 бона
Куриерите масово бягат да работят в Германия за повече пари, отколкото им предлагат работодателите във фирмите за доставки у нас, показа проверка на „Телеграф“. Месечните възнаграждения вървят около 6000 лв. в големите компании в чужбина.
Всеки месец напуска по някой колега, защото получава работа извън страната, разказа служител от една от куриерските фирми. Обикновено един, ако отиде, след това се свързва с бившите си колеги, в случай че при него се търсят още хора. И така напускат на групи. Интересът е голям, защото заплатите са двойни и тройни, а условията за работа в чужбина са същите, каквито са тук. Обикновено, за да се докара прилична заплата у нас, са необходими и много извънредни часове работа, казаха още шофьори. В много от случаите в чужбина има и осигурена безплатна квартира, допълниха разносвачи.
Плащат до две седмици за загубен пакет
Куриерските фирми имат точно 15 дни да обезщетят парично клиента си, ако загубят пратката му, сочи проверка на „Телеграф“ в някои от най-големите фирми за доставки у нас. Срокът обаче започва да тече, след като от компанията потвърдят вината си. За да получите обезщетение за загубена или повредена пратка, трябва да подадете писмена информация за това в някой от офисите на куриера. За да бъде разгледана, рекламацията се заявява в 6-месечен срок от изпращане на пратката. След това куриерската фирма проучва рекламацията в срок от един месец за вътрешни пратки и три месеца за международни. Ако приеме рекламацията след това проучване, има две седмици, за да обезщети клиента.
Ралица Димитрова