0

П о 20 лв. на километър дерат недобросъвестни таксиджии, и то насред София. Това научи „Телеграф“ от свои източници в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко известна като ДАИ).

Нагло

За наглите тарифи се разбрало от сигнали на чужденци към централите на авторитетни таксиметрови компании, както и от дума на дума пред таксиджии, спазващи правилата. След проверка се установило, че масово водачи, работещи за фирми с добро реноме, предлагат на чужденци трансфер от терминал 1 до терминал 2 на летището за цели 20 лв. Това се равнява на близо 20 лв. на километър или десет пъти над средната цена за столицата. Превозът се извършва без включване на таксиметровия апарат, като във всички случаи пътниците са били предварително известени колко ще им струва 5-минутният курс между двата терминала.

Таен

Проверките и сгащването на тарикатите са извършени на принципа „таен клиент“ с участието на инспектори от ДАИ, Икономическа полиция и Националната агенция по приходите, които са засилили съвместното си присъствие както около летището, така и като цяло по улиците на града. Заради зачестилите проверки само за два дни са били заловени и четирима шофьори, извършващи превози без лиценз с личните си автомобили, които не са обозначени като таксиметрови. Хватките са станали около големи търговски центрове в София. На четирите замесени автомобила са свалени регистрационните номера на място. Те са спрени от движение за 12 месеца, а на шофьорите са отнети шофьорските книжки. Според легалния бранш около една трета от превозите в София и големите градове се осъществяват през мобилни приложения от превозвачи без лиценз.

Приложения

Във всичките случаи е ставало дума за водачи, предлагащи превоз в мобилното приложение Тaxsee, което в момента заема нишата, освободена от „Maксим“. То пък от своя страна е известно като „руския Убер“, тъй като в продължение на години бе основното на пазара, след като българският съд забрани световноизвестната платформа за споделено пътуване, а компанията избра да се съобрази с решението и се оттегли от България. Съдът забрани и „Максим“, но от платформата дълго време не реагираха, а когато в един момент тя бе свалена, бързо се завърна в магазините за приложения на Apple и Google под различни имена, като последното е Таxsee.

Схема

Една от последните моди в нерегламентираните превози в София и големите градове е ползването на елколи под наем за целта, разказаха от легалния таксиметров бранш. Става дума за наемане на елавтомобил от широкоизвестна платформа през мобилно приложение. „Цената на ден наем на такъв автомобил изцяло се изплаща с няколко нерегламентирани курса, осигурени чрез Таxsee. Курсове, за които не се плащат данъци, осигуровки и такси и които са в ущърб както на законния таксиметров сектор, така и на финансите на държавата“, коментира за „Телеграф“ Кирил Ризов, съпредседател на браншовата организация „Съюз Такси“. Той посочи, че след дълги години пасуване от страна на държавните институции в последната година се наблюдава активизация в проверките и все повече превозвачи без лиценз се оказват със свалени номера.

Промени

Според Ризов обаче единствен начин да се противодейства качествено на черните превози са законови промени. По тази причина от бранша са изготвили проект за промени, които ще бъдат за пореден път предложени на депутатите от 51-то народно събрание след конституирането му. Едните проектопромени касаят Наказателния кодекс. Сега в него е записано, че нерегламентиран превоз има само, когато водачът го упражнява „по занятие“. Това възпрепятства наказанията, защото изисква лицето да бъде хващано да вози пътници без лиценз многократно. „Отпадането на тези думи ще доведе до наказание още след първото залавяне“, коментира Ризов. Друга поправка пък е предвидена в Закона за автомобилните превози, чрез която ще се ударят приложенията платформи за връзка между нелегални превозвачи и клиенти.

Искат поскъпване заради скочила гражданска

Таксиджии искат вдигане на тарифите заради увеличени разходи за „Гражданска отговорност“. По данни на бранша застрахователите масово са вдигнали цените за таксиметрови автомобили, като надценката над ставката за обикновен автомобил варира от 50% до 500% според застрахователя. Браншът обаче е разделен по въпроса, тъй като по закон основанията за вдигане на максималните и минималните тарифи е в правомощията на общинските съвети и се базират на основен показател инфлацията за периода. „Този показател се ползва и за данъка, който таксиметровите водачи плащат. В момента няма основание нито за вдигане на данъка, нито за вдигане на тарифите за превоз“, заяви Кирил Ризов за „Телеграф“.