М ижав ръст на минималната работна заплата в следващите години прогнозира Министерството на финансите при разработването на бюджета за 2027 г. Това става ясно от Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2027-2029 г., която съпътства като мотиви проекта на Закон за държавния бюджет за следващата година. Минималната работна заплата за догодина ще е 660 евро, тя вече е гласувана от правителството и обнародвана в „Държавен вестник“. Но сега за първи път става ясно, че МФ прогнозира най-ниското възнаграждение за 2028 г. да е 680 евро, а за 2029 г. - 710 евро. Ако тези суми наистина се приемат, това ще са най-малките проценти увеличение за последните 10 г. Дори в сравнение с периодите преди ковид, когато инфлацията много по-слабо се усещаше.
Проценти
В момента минималната заплата е 620,20 евро, като увеличението ѝ догодина ще бъде с 6,42%. Ако правителството наистина одобри МРЗ от 680 евро през 2028-а, то ръстът ще бъде с едва 3,03%. За 2029 г. пък прогнозираното увеличение е 4,41%. Това е сериозно укротяване на ръста на минималната заплата, която скочи чувствително, след като бе обвързана с автоматичен механизъм към средната. За първи път МРЗ бе определена по автоматичната формула за 2024 г. Тогава минималната заплата скочи с цели 19,6% до 933 лева от предишните 780 лева. Автоматичният механизъм предизвика силно недоволство от страна на бизнеса, като работодателите твърдяха, че такива увеличения не съответстват на възможностите на икономиката. В крайна сметка, след близо 3 г. безплодни преговори между синдикатите и работодателите, автоматичният механизъм бе отменен от настоящото правителство. През септември се прие нов механизъм с цел да се приложат изискванията на европейска директива в тази област.
Механизъм
Той предвижда размерът на най-ниското възнаграждение да се определя от Министерския съвет всяка година до 15 август, като се вземе предвид доклада от проведените преди това преговори между синдикатите и работодателските организации. Определянето на най-ниското възнаграждение ще става в диапазон с долна и горна граница. Долната е действащата минимална заплата. А горната се получава по формула, която отразява няколко фактора: издръжката на живот; общото равнище на работните заплати и тяхното разпределение; темпа на растеж на работните заплати и дългосрочните равнища на производителността на труда в страната. За 2027 г. горната граница се получи по формулата 672,80 евро, но правителството гласува сума под този таван, а именно 660 евро.
София Симеонова



















