П одготвят се промени в Закона за движение по пътищата. От Министерския съвет са предложили намаляване на максималната скорост по магистралите на 130 км/ч, а шофьорската книжа да се дава на 17 години.
Има и предложения, постъпили от групата на “Продължаваме Промяната- Демократична България”. Сред тях са: шофьорската книжка да се отнема при натрупани невръчени електронни фишове. Полицията да може да спира шофьорите с повече от 5 фиша или наказателни постановления и да ги връчва. В проекта влиза и идеята техническият преглед да започва, само ако се платени всички глоби на шофьора.
Никола чака час и половина, за да регистрира своят автомобил. „Нормално е според мен, когато си регистрираш колата, да чакаш. Няма как. Видях, че има 200 души. Не може да стане всичко веднага. Предполагам, че до 2-3 часа ще свършим”, изрази надежда Никола Ганев.
Ако предвидените промени в закона бъдат приети, регистрацията ще е по интернет, а опашките пред КАТ ще останат в историята. „Това е много добра идея, даже наскоро продадох кола на швед, който ми каза по същия начин, че онлайн се осъществяват регистрациите. Става много по-бързо”, посочва Николай.
Има идея и още от услугите да се случват през телефона. „Уведомяване за изтичащи документи, за гражданска, за изтичаща книжка. Също така за обжалване на електронни фишове по настоящия адрес на нарушителя”, заяви Божидар Божанов, депутат от ПП-ДБ.
Предно стъкло без стикери също влиза в плановете на законодателя. Гражданската и техническия преглед ще се проверяват през регистър. „Добра идея - да не може да мине автомобилът на ГТП, особено, ако собственикът дължи глоби”, подчерта Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при пътнотранспортни произшествия.
В старите предложения от Министерския съвет влиза и намаляване на скоростта по магистралите. „Това намаляване на скоростите намалява напрежението, намалява броя на изпреварванията. Което ще даде отражение”, категоричен е Алекси Кесяков, бивш началник на КАТ.
За да се случи това, ще трябват промени не само на хартия. „Най-малко ще трябват нови проекти за организация на движението по магистралите. И съответно колко ще струва на данъкоплатците. Това е големият въпрос”, посочи Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Според част от експертите е необходим основен ремонт на закона за движение по пътищата, а не само козметични промени.
*Източник: NOVA