0

К онтакти 220V, USB-C портове, както и безплатен нет са сред технологичните екстри на новите двуетажни влакове, които държавата е на финална фаза да договори.

Както „Телеграф“ съобщи, с подписа на транспортния министър в оставка Георги Гвоздейков бе одобрено решение седемте модерни влака да бъдат произведени и доставени от полското поделение на швейцарския жп гигант „Щадлер“. Парите за тях са по Плана за възстановяване и устойчивост.

Мотриси

Проверка на „Телеграф“ показа, че сред асортимента на „Щадлер“ серията KISS отговаря на критериите. Влакове от тази серия се използват от жп оператори в 11 страни, сред които Германия, Швейцария, Швеция, Испания, както и Азербайджан и Русия. В ход е доставка на KISS и за една от железниците в Калифорния, САЩ.

Влаковете са мотрисни, електрически и ще развиват не по-малко от 160 км/ч. Те ще са с минимален капацитет от 300 седящи места. От тях поне 10% трябва да са достъпни за хора с увреждания, а минимум 15 места трябва да са първа класа. Във влаковете ще има места за минимум два броя инвалидни колички, 4 броя велосипеди и 2 детски колички. Ще има и зарядни точки за електрически колела и тротинетки. Тоалетните ще са минимум две, което произлиза от бъдещото приложение на влаковете, които се очаква да возят по къси крайградски маршрути около София и Пловдив.

В 21 ВЕК: Качват ни на двуетажни влакове! (СНИМКА)

Комфорт

В първа класа, в която седалките ще са регулируеми и само по три на ред, контакт и USB-C ще има по един брой за всяка седалка. Тапицерията на седалката и облегалката, подглавниците и подлакътниците в първа класа ще бъде от кожен материал. За втора класа контактите и USB-C ще са по един за всеки две седалки, които пък ще са по четири на ред и изработени от плат. Във всички класи са предвидени и ролетни щори за прозорците, които пък ще са тонирани с намалено пропускане на слънчева светлина.

Без парола

В целия влак ще има безплатен WiFi интернет без парола. В салоните ще има LED дисплеи, на които ще тече транспортна информация, включваща: местоположение, скорост на движение, позиция на картата, прогноза на времето и информация за връзки с друг обществен транспорт. Ще има и вътрешни, и външни видеокамери, които ще покриват всички зони във влака и ще се ползват от машинистите включително и като огледала за обратно виждане. Записите ще се пазят 14 дни. Влаковете ще са оборудвани и с последно поколение умна бордова система за управление.

След като дойдат модерните мотриси - яки глоби, ако влакът закъснява!

Време

Седемте влака трябва да са изцяло доставени до юни 2026 г. Предложената от Stadler цена е 300 млн. лв., като в тях се включва и обучение на персонал и 15-години поддръжка на влаковете. Това е с над 100 млн. лв. по-малко от заделеното по плана за тази поръчка. По него ще се финансират и още две доставки на влакове. В момента от транспортното министерство преговарят с испанската компания „Талго“ за доставката на 20 пуш-пул влака. Напредва и поръчката за 35 едноетажни влака, по която до 11 април се очакват оферти.