0

А втомобилната индустрия в световен мащаб продължава да е в криза не само заради известната липса на чипове, но и от войната в Украйна, където, както и в Русия, са заводите за компоненти.

Поскъпването на металите и честото затваряне на градове в Китай са другите причини, които влияят негативно на производството на автомобили, казва Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на вносителите на нови автомобили.

Търсенето на нови автомобили в световен мащаб е по-голямо, отколкото тяхното производство. От бранша очакват постепенно стабилизиране на пазара през 2023 година, като към края ѝ е възможно отрасълът да заработи нормално.

"Проблемите, свързани с доставките на чипове започват постепенно да се изглаждат. Търсенето по отношение на потребителската електроника вече се нормализира, което означава увеличаване на капацитета, предназначен за автомобилните производители, така че крайният резултат ще бъде, че догодина по някое време очакванията са този проблем да се минимизира. Няма да изчезне, но да има минимално влияние върху производството. Същото важи и за предизвикателствата, свързани с веригите от доставки. В Китай нещата в момента се стабилизират. Междувременно повечето производители преместват в момента или вече са преместили част от производствените си мощности, които са произвеждали компоненти, базирани в Украйна.", обясни Костадинов пред БНР.

По данни на МВР продадените у нас автомобили за първото полугодие са около 16 хиляди.

Александър Костадинов поясни, че това са основно леки и лекотоварни коли. В България нови автомобили купуват преди всичко фирми и в по-малка степен физически лица.

"Може би ще интересно за вашите слушатели също така да знаят факта, че България е на последно място в Европа по отношение на проникването на 1000 души население. И този факт не е обусловен единствено и само от по-ниския стандарт, а и по-ниският БВП, но също така и от липсата на политика по отношение на новата мобилност."

Според статистиката България изостава в търсенето на електромобили. Електрическите автомобили в Европа са около 10 процента, а в България - 2 до 3 на сто.