Д ойде времето за рекапитулация на харчовете за парно и топла вода за миналия отоплителен сезон. Сега е моментът за сверяване на отчетените данни и платени сметки, за откриване и поправки на грешки, за пропуснато отчитане. Ако не бъдат коригирани, сбърканите изравнителни фактури може да влязат в прогнозните месечни сметки този сезон.
Данни
Близо 10% от 466 341 клиенти на „Топлофикация София“, или 46 634 домакинства, вече получиха годишните си изравнителни фактури за сезон 2024/2025 г., съобщиха от дружеството. На 49 процента от тях „Топлофикация“ ще възстановява пари, защото абонатите са платили повече с прогнозните си месечни сметки през годината. А 51% от тях ще доплащат, защото са ползвали повече, а платили по-малко.
Топлинният счетоводител „Нелбо“ пък съобщи, че „Топлофикация“ ще връща суми на 54 процента от неговите клиенти, само 35 на сто ще й доплащат заради по-голямо ползване.
До 15 август „Топлофикация“ ще пусне фактурите за годишното изравняване на останалите близо 419 707 нейни абонати, които ще бъдат получени с юлските сметки.
Правила
Ако сумата в годишната изравнителна фактура на потребителя е със знак минус, „Топлофикация“ я връща на потребителя или я оставя за покриване на следващи сметки. Ако тя е положително число, домакинството трябва да я доплати на топлофикационното дружество.
До 15 юли топлинните счетоводители трябваше да отчетат показанията на уредите за дялово разпределение върху радиаторите и водомерите за топла вода и да изготвят индивидуалните изравнителни сметки за ползваната топлинна енергия през регулаторната година и да предадат справките и пълна информация за разпределението по имоти на упълномощеното лице или домоуправителя до 15 юли. Потребителите трябва да сравнят данните в справката с изравнителната сметка и да видят отговарят ли на действителните показания на уредите. Ако е допусната грешка при изписването или отчета, трябва да поискат корекция от топлинния счетоводител. Иначе данните от изравнителната сметка се залагат в прогнозата за ползването през следващия отоплителен сезон.
Наказание
Много потребители не знаят, че ако не осигурят достъп за отчет на уредите, им се начислява максимално потребление. Ако не поиска допълнителен отчет и корекция на изравнителната сметка до края на август, домакинството може да се натовари с огромна сметка, която да се мултиплицира и през следващия отоплителен сезон. Така след отчет на всички сгради, обслужвани от фирмата за дялово разпределение на „Топлофикация София“, неотчетени са останали 6% от клиентите и на тях са начислени максимални суми за ползвана топлинна енергия. Изравнителната сметка за топла вода може да скочи до небесата при липса или повреден водомер за топла вода в жилището или при неосигурен достъп за отчитане на уреда. Тогава разходът за подгряване на топла вода се смята на 140 литра вода на член от домакинството за денонощие.
