0

П ак се готви удар върху колите втора употреба. Новия данък за такива возила от поне 500 лева представи министърът на транспорта Георги Гвоздейков, информира NOVA.
Целта на новата ставка е парите да се събират в специален фонд, чрез който да бъдат подпомогнати тези, които искат да си купят електромобил. От Асоциацията на вносителите на автомобили в България обаче заявиха, че новият данък единствено ще доведе до скок в цените на колите втора ръка. „Това нас по никакъв начин няма да ни засегне, ще засегне крайните потребители през цената. Може да се измислят други стимули за купуване на нови автомобили”, твърди председателят на Асоциацията Христо Христов.

По данни на Министерството на транспорта вносът на коли втора ръка в България на годишна база надхвърля 300 000 автомобила. Поради тази причина те смятат, че новата ставката ще се превърне в добър инструмент за пълнене на държавната хазна. Електроколите са 11 000 от общо 2.4 милиона автомобила в страната.

От Сдружението на автомобилните сервизи припомнят, че по-висока цена за автомобил втора ръка не означава, че гражданите могат да се опитват да пестят от поддръжка на колата. „Новите собственици на автомобили, ако искат да защитят инвестицията, за която може да са дали и последните си пари, посещението при сервиз е неизбежно”, казва собственикът на автосервиз Румен Дунев.

Експертите са на мнение, че подобен финансов стимул може да доведе до повече закупени електромобили. Средната цена на една  електрокола е 30 000 лева. Скъпо, но в комбинация с други стимули може да доведе до положителен ефект, казват от АСЕАБ. „Допълнителните стимули като безплатно паркиране, почти безплатно зареждане - те са истинските стимули”, посочва Борис Колев.

Освен това не е нужно парите за електроавтомобил да се дават накуп. „Парите за гориво на месец са колкото една лизингова вноска. Цените падат, а и електрическите автомобили са много по-евтини от техните аналози”, допълва Колев.