К редитното досие да се изчиства, ако договор за заем бъде обявен за нищожен.
Това предложи омбудсманът Велислава Делчева в писмо до подуправителя на БНБ, ръководител на управление „Банково“, Петър Чобанов.
Омбудсманът предлага да бъде обсъдена възможност за промяна в Наредба 22 за Централния кредитен регистър.
С нея да се предостави механизъм на заинтересовано физическо лице да има право да подава искане за заличаване на информация в ЦКР за кредитната му задлъжнялост, когато договорът му за кредит е обявен от съда за нищожен.
Така правата и интересите на гражданите, свързани с подаваната за тях информация в ЦКР, ще бъдат ефективно защитени, тъй като такива договори не пораждат правно действие още от самото начало, мотивира се Велислава Делчева.
Среща
Преди да бъде формализирано предложението, омбудсманът и подуправителят на БНБ провели среща, на която Велислава Делчева изложила аргументите си. На срещата станало ясно, че в момента в БНБ се подготвят промени във въпросната наредба.
Поводът за предложението на омбудсмана са множество идентични жалби през годините, в които гражданите изразяват недоволство от факта, че въпреки съдебните решения, с които се обявява нищожност на договорите по кредит, имената им продължават „да висят“ в регистъра на БНБ като длъжници с лошо кредитно досие. Това на свой ред се явява пречка за отпускането на кредити занапред от банки или финансови институции.
Сигнал
Последната жалба е от тези дни, в нея жалбоподател търси съдействие от омбудсмана, тъй като фирма за бързи кредити многократно отказва да подаде коригираща информация към Централния кредитен регистър при влязло в сила съдебно решение, с което договорът му за потребителски кредит е обявен от съда за нищожен.
Граждани подават сигнали срещу фирми за бързи кредити
Именно това е причината омбудсманът Велислава Делчева да предложи разширяване на обхвата на лицата, които да имат право да представят съдебното решение, а не само юридическото лице, предоставило кредита.
Важно е да се направи такава промяна, защото напоследък има сериозен ръст на хората, изпаднали във финансови затруднения заради бързи кредити, коментира пред „Телеграф“ кредитният консултант и шеф на „КредитЦентър“ Тихомир Тошев.
