0

П о един влак на месец средно дерайлира у нас. Това научи „Телеграф“ на фона на тежкия инцидент с влака с амоняк, дерайлирал предни дни на километри от границата ни в Сърбия, убил двама души и довел до мини екокатастрофа по течението на р. Нишава в Пиротско.

Инциденти

По данни на Национална компания „ЖП инфраструктура“ държавното предприятие, което стопанисва релси и гари у нас, точно 12 инцидента с излизане на влак от релсите са се случили до вчера през 2022 г. Най-много са били инцидентите през януари 2022 г. - 4 за един месец. Отново 4 са инцидентите и през юли. Двата пика се обясняват с влиянието на екстремните зимни и летни температури върху релсите и промяна на разстоянията между тях. 

Товар

В почти всички случаи става дума за товарни влакове. Има и редки инциденти с пътнически композиции, като последният е само преди дни, когато влакът Бургас-София дерайлира на входа на крайната си гара. Заради ниската скорост инцидентът се размина само с минимални материални щети. През януари 2022 г. пък при заминаване от гара Скутаре в посока Чирпан дерайлира първият вагон на пътнически влак. И в този случай нямаше пострадали, а пътниците бяха превозени с автобус. През годината товарни влакове дерайлираха край Бобов дол, Калотина, Елисейна и Кремиковци. Те бяха натоварени с железен скрап, цимент и други товари. За щастие през 2022 г. у нас няма дерайлирали цистерни с опасни товари.

Причини

„Във всеки един случай причините за тези инциденти се разследват и след като се стигне до заключение, се отправят съответните препоръки към НКЖИ или съответния жп превозвач“, коментира за „Телеграф“ зам.-началникът на Националния борд за разследване на жп инциденти инж. Бойчо Скробански. Според него в почти всички случаи причините за инцидента са комплексни – предизвикани от лошо състояние на инфраструктурата или влаковия състав в комбинация с човешка грешка. При дерайлиранията в гари причината най-често е обръщане на стрелка под влака. При дерайлиранията в междугария обаче водещи са човешките грешки, като най-често там става дума за неправилно натоварени вагони, при които товарът е едностранно разположен. Това води до обръщане на вагона в крива по трасето.