0

К ъм края на февруари 2022 година влезе в сила изискването камионите, с които се извършват международни превози, да бъдат връщани на всеки 8 седмици до страната на регистрация, а още от 2 февруари влезе в сила и изискването за командироване по Пакета "Мобилност".

Последствията за бизнеса  по т.нар. пакет "Макрон", внесен преди две години от френския президент, бяха катастрофални.

Седем държави: България, Литва, Румъния, Кипър, Унгария, Полша и Малта , поискаха от Съда на ЕС да отмени втория пакет "Мобилност", приет от Европейския съюз през 2020 г.

Оспорваше се шофьорите на камиони да се връщат у дома на всеки три или четири седмици, както и забраната водачите да ползват редовната си седмична почивка в кабината на превозното средство.

Седемте страни бяха и против въведения "срок на прекъсване" от четири дни между извършването каботаж в една и съща държава със същото превозно средство, както и изискването на всеки 8 седмици камионите да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.

Борбата срещу рестриктивните мерки, налегнали основно източноевропейския транспорт, в частност и българския, продължи 4 години в съда. 

За радост на превозвачите, Съдът на ЕС отмени изискването за връщането на камионите на всеки 8 седмици на мястото им на регистрация.

Това е сериозен успех за целия транспортен бранш. Решението на Съда на ЕС отхвърля исковете за почивка в кабината и командироването.

Съдът анулира изцяло разпоредбата. Приема, че институциите не са направили задълбочен анализ за последиците от така наложената мярка, приемайки аргументите на доклада на Съюза на международните превозвачи от 2019 г. 

Съдът взе справедливо решение и не смята, че камиона е обвързан със социалните права на шофьора.

Дефинира ясно и връщането на шофьора, т.е определя, че той е свободен да почива, където пожелае и не е ограничен само в оперативния център на фирмата-превозвач или домашния си адрес, каквато беше интерпретацията на Европейския парламент.