Л етиш или гориш е положението, ако случайно объркаш дестинацията при покупка на самолетен билет. Такъв е случаят на Петя от София, която често ползва бюджетна авиокомпания към летище в Италия. Обикновено всичките й резервации са коректни и няма проблем, но при едно от поредните пътувания прави грешка и купува билет вместо от София до Болоня в обратното направление. Няколко дни след като установява грешката си, когато до датата на полета има повече от 10 дни интервал, прави опит да се споразумее с авиокомпанията да й върне парите. От превозвача обаче отказват и се мотивират с това, че нямат подобна практика. Реално в общите условия на превозвача са описани случаите, в които връщат парите и грешка при резервацията не фигурира като възможност. Авиокомпанията връща пари само при тяхна грешка, ако полетът е отменен или закъснял или при болест или смърт на пътника или негов близък.
Закон
В закона за защита на потребителите, в частта му за онлайн търговията има клауза, че при тях потребителят има срок от 14 дни, в които може да се откаже от покупката си. В случая за превозите обаче има препратка към евродиректива. Това показва, че авиокомпаниите не нарушават законодателството, като отказват връщане на платени суми за билети в случай на грешка от страна на потребителя.
Единствената възможност в случай на грешка или отказ от пътуване по вина на пътника е той да плати такса от 60 евро на човек за промяна на дата или дестинация.
Възможност
В същото време обаче има случаи, в които въздушните превозвачи са задължени да възстановят сумите, тъй като полетът е отменен по тяхна вина, но вместо да върнат парите на потребителя, му предоставят сумата във виртуален портфейл с условието да се използва наличността в рамките на една година. Това вече е нарушение на законодателството, коментира Габриела Руменова от „Ние, потребителите“ пред „Телеграф“.
Тя посочи, че е редно и авиокомпаниите да бъдат по-гъвкави спрямо клиентите си и да предоставят подобни възможности, като тази с виртуален портфейл, при грешка или отказ от пътуване от самите пътници. Руменова припомни, че има авиокомпании, които дават възможност, например в рамките на час или няколко часа след направена резервация, човек може да промени датата или направлението, но това е почти неизползваемо. Хубаво би било да има поне няколко дни да има такава възможност, с която хората биха могли да поправят грешката си, посочи Руменова.
Елена Иванова