0

И тази година такситата на морето са си определили тарифи от около 10 лв. на километър, независимо че официалните цени са в пъти по-ниски. Дестинацията, прочула се с най-жестоките  таксиметрови цени, е Слънчев бряг. Обществена тайна е, че  регламентираните тарифи на жълтите коли ги има на хартия, но те не се прилагат на практика. От години там се е наложила порочната схема туристите да се возят "на пазарлък" и "на дестинация", а сметката се договаря "на око" според това колко упорит и информиран е туристът. Ако има благоразумието да попита, преди да се качи в таксито, колко е тарифата, се почва бесен пазарлък. За най-обичайната и търсена дестинация Слънчев бряг-Несебър договарянето започва поне от петдесетак. Ако таксиджията склони на 30-35 лв., туристът е сключил чудесна сделка.     

Тарифи

В нета има десетки телефони за таксиметрови услуги, но повечето от собствениците нямат никакво желание да споделят на какви тарифи возят. Попита ли клиент за цената, от отсрещната слушалка се започва виртуозно шикалкавене. "То тарифите, нали знаете как са... Зависи докъде и много е индивидуално. Различно е, като ви потрябва такси ще се разберем..." Някои все пак сконфузно споменават, че официалната тарифа е 3,50 на километър, но бързат да уточнят, че много зависи, защото видиш ли има други допълнителни такси, които се начисляват и не е само до трите лева. 

.

 .
Телеграф

В най-добрия случай, ако клиентът е извадил късмет да попадне на редовно такси, което съвестно работи на регламентирани цени, транспортът от Слънчев бряг до Несебър ще излезе 20-25 лв.  Толкова би трябвало да струва услугата, но обикновено туристите плащат поне двойно, а често и тройно.

Официалните тарифи, на които возят таксиджиите в курорта, започват от 3,50 лв. на километър, а горната граница е неизвестна величина. В масовия случай практиката е услугата да се пресмята средно на цена от 5-6 лв. на км. Към сметката задължително се начисляват 5 лв. за повикване и още 5 лева за т.нар. начална тарифа. Това означава, че още със сядането в таксито, клиентът е олекнал с десетачка. Наемат ли такси от Слънчев бряг до Свети Влас,  туристите броят обикновено по 40-50 лева. Цената от Слънчев бряг  до Равда е 40-60, а до Бургас - от 80 до 140 лева. 

Договарят сумата устно с шофьора

Много често на морето сумата, която клиентът трябва да плати за таксито, се договаря устно с шофьора предварително. Това съобщи за „Телеграф“ почетният председател на съюз „Такси“ Кирил Ризов.

Кирил Ризов

 Кирил Ризов
Крум Стоев

Той уточни, че разликата с останалите градове е, че таксиметровите услуги по морето са търсени само в летните месеци, а не целогодишно. Малък е прозорецът, в който таксиметровите водачи работят, изтъкна той. По думите му именно това е причината невинаги да се спазват определените тарифи, а да се правят предварителни уговорки. Според Ризов апаратът почти винаги се включва, но невинаги общата крайна сума се определя по него. Експертът изтъкна, че тарифите на такситата в курортите не се различават много от тези в останалите градове, като единствената разлика е, че по морето първоначалната такса е по-висока. В момента сме в курортния сезон и има достатъчно работа, в другите месеци от годината не е така, обясни Ризов. И допълни, че заради това сега пред много хотели и ресторанти такситата си запазват места, на които седят и чакат клиенти.

Хватки

Дали туристът ще попадне на нормално такси или на "копърка", е въпрос на чист късмет. Все пак правилото е, че по-читавите таксита в Слънчев бряг са на регламентираните стоянки, определени от община Несебър. Тези, които обикновено стоят пред гари и хотели, са по-скъпи и със сигурност крият неприятни изненади.  Някои от копърките изобщо не включват апарата, а други яко надуват сметката с помпи и дерат по девет кожи от чужденците. На ухо се говори от години, че средната цена, на която реално работят таксиджиите в курорта, е закована на 10 лв. на километър. За максималната никой не може да каже.

Макар апаратът уж да отчита по официално обявените тарифи, на практика крайната сума пак излиза  космическите 10-15 лв. на километър. Обикновено номерът е в специално устройство тип "помпа", което кара броячът да се върти с бясна скорост. Другият номер, който прилагат таксиджиите, е да включат апарата на редовната тарифа, без помпа, а при плащането да умножат по две, обяснявайки, че транспортът се заплаща и в двете посоки, нищо че е ползван само в една. Пресметнато на километър, най-солено излиза таксито, ако се наеме от една до друга точка в границите на курорта вечерно време. Такива услуги се ползват масово след пиянски запой, когато туристите искат да се приберат от заведение.  Тогава таксиджиите прибират по 50 лв. за разстояние от 1-2 км между бара и хотела. 

Проксита

Все повече стават таксиметровите автомобили във Варна, които имитират външния дизайн на утвърдените фирми. Освен че лъжат клиентите, те карат при по-високи тарифи и рушат имиджа на лоялните таксиметрови превозвачи, жалват се потърпевши. Наглостта на имитаторите стига до там, че дори телефоните, изписани върху автомобилите, са с разлика до една цифра. От което страдат най-много клиентите, но не само те. Според Иван Михайлов, собственик на една от първите в града таксиметрови фирми, веднага след като бъдат ужилени, пътниците звънят на фирмата, защото и телефонът, който е изписан, наподобява техния.

Телеграф

Според справка на регионалната Комисия за защита на потребителите във Варна са установени 5 фирми, които имитират отличителни цветове, шрифт и лого. „Доколкото разбрах, са написани актове на 7 автомобила. Смея да твърдя, че те са над 70. Заловените нарушители са глобени и им е забранено да имитират защитени цветове и символи. Отговорът на нарушители пък е, че за всеки трябва да има работа“, коментира Михайлов.

Ол инклузивът изяде бакшиша на Златните

Таксито е почти мираж на Златни пясъци. Причината е, че почти всички хотели предлагат ол инклузив, като на туристите не се налага да търсят собствен превоз до кръчми и капанчета. „Рент-а-кар“ също много повлия на липсата на таксита, защото кола на ден струва около 30-40 лв., което на практика е колкото един курс в дадена посока“, обясниха шофьори пред „Телеграф“. По думите им друга причина за малкия брой жълти коли в курорта, както и в „Св. св. Константин и Елена“ е туристическото влакче, което обикаля и струва само 5 лв. на човек. Дори човек да иска да отиде от бара на даден хотел в центъра на Златните, ще му коства само пет лева. Чужденците, които кацат във Варна, пък масово наемали коли и предпочитали да джиткат с тях, вместо да викат такси. „Има групи във Фейсбук, които предупреждават кое е по-изгодно и такситата масово имат отлив в тази част на Черноморието“, коментираха шофьори.

По темата работиха: Елена Анастасова, Добромир Радушев