П редставители на Европейската комисия инспектираха напредъка по строително-монтажните дейности на ЖП линията Оризово-Михайлово, част от линията Пловдив-Бургас, която се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020 година“.
Ремонтните дейности в участъка стартираха през май 2021-ва година и са част от плановете за увеличаване на достъпността, бързината и екологията, към които се стреми Европейският съюз при реализирането на мащабни проекти за реконструкция и модернизация на ЖП сектора в България.
„Всичко това е за хората. Екологично чисто е и запазва нашата околна среда. Искаме да намалим с 90% нивата на въглероден диоксид в транспорта в Европа до 2050-та година. Един от начините да го постигнем е именно жп транспортът. Европейските инвестиции в българската транспортна инфраструктура са от изключителна важност за повишаване на сигурността, бързината и удобството на пътниците“, коментира Агнес Монфре, представител на Европейската комисия.
Реконструираният участък край Чирпан е с дължина 37 километра и вече е изградена двойна железопътна линия по трасето.
„Първо ще постигнем по-висока скорост на движение на влаковете – средната скорост на движение от Пловдив до Бургас ще бъде 145 км в час“, обяви и Иван Бакалски, ръководител на проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив-Бургас“.
„На първо място безопасност, на второ място – екология“, изтъкна предимствата на реконструкцията и заместник-министърът на транспорта и съобщенията Красимир Папукчийски. „Железопътният транспорт е най-екологично чистият транспорт и е абсолютен приоритет на Европейския съюз, в това число и на България, като член на ЕС“, добави той.
Проектът предвижда изграждане на нов железен път, контактна мрежа и тунел с дължина 835 метра, както и ново приемно здание в гара Оризово и рехабилитация на съществуващата гара Чирпан.
Грижата за културното наследство е също част от съпътстващите дейности по оперативната програма. Край Чирпан са открити шест археологически обекта от различни епохи, които са проучени от археолозите.
„Те датират от VI хилядолетие преди Христа до 14 век от новата ера, тоест от времената на Второто българско царство“, обясни археологът Петър Лещаков.
При ремонтите на гара в Стара Загора пък бе открита капсула на времето, вградена в строежа на сградата преди повече от 40 години. Тя ще бъде запазена и върната на мястото си с ново послание към бъдните поколения.