И деята в България за първи път да се ползват двуетажни влакове за крайградските райони отпада, научи „Телеграф“ от източници в транспортното министерство.
Причината е, че никой голям производител не се наема да ги произведе в изключително скъсените срокове, в които държавата ги иска доставени и сертифицирани - до август 2026 г. Страната е длъжна да се впише в този срок, ако не иска да изгуби парите от Европейския съюз по Плана за възстановяване и устойчивост – общо близо 3 млрд. лв.
Завой
До завоя се стига, след като полското подразделение на световния гигант „Щадлер“ се отказа от подписан договор за доставка на седем двуетажни мотрисни влака. Това оставя министерството с единствена опция да се откаже въобще от двуетажните влакове и да насочи парите към друг тип влак. Това е възможно чрез опция за доставка на допълнителни състави по новообявенaта поръчка за доставка на 20 едноетажни мотрисни влака с капацитет от 300 седящи места за 1,2 млрд. лв. В поръчката специално е упоменато, че държавата си запазва правото да поръча още пет влака от изпълнителя. Поръчката е на етап подаване на оферти, а срокът за това е този петък.
Pesa Dart e моделът, който се вписва в изискванията на търга за 35 едноетажни влака.
Търгове
„Щадлер“ се отказаха и от третия търг – за доставката на 35 едноетажни влака с по 200 седящи места – за дълги разстояния – за 1,1 млрд. лв. Очакванията са по тази причина поръчката да иде у втория класиран, полската компания Pesa, oт която вече са заявили, че имат подготовка да я изпълнят в срок. Досега поръчката бе блокирана от жалба в антимонополната комисия именно от самите Pesa.
Деян Дянков