С нова шашма стари и замърсяващи коли минават безпроблемно годишен технически преглед и получават стикер, че са изправни, научи „Телеграф“.
Последният писък в измамните технологии включва осигуряването на бутилка чист газ, който се анализира на прегледа вместо отработените газове от преглежданото возило.
Ред
Техническата изправност на автомобилите у нас се проверява веднъж годишно, като държавата е преотдала тази дейност на стотици лицензирани пунктове. В тях се тестват различни системи на автомобила, най-ключовите от които са спирачките и качеството на отработените газове. Наредба на транспортното министерство определя максималните количества вредни съставки в тях, като в резултат от показанията на прегледа автомобилите влизат в съответната екокатегория - от първа до пета. Попадането в ниска категория води до по-високи данъци, както и до проблеми с влизането в центровете на големите градове (виж стр. 4).
Измами
В продължение на години, за да не губят клиенти и приходи, частните пунктове пускаха всякакви автомобили. Причината бе, че показанията от уредите бяха уязвими за манипулация от техниците в пункта, а единствен механизъм за контрол бяха видеокамери в пункта, които обаче снимат само дали автомобилът физически се намира в пункта. След повече от пет години обсъждания през юли 2024 г. държавата затвори широко отворената врата за шашми, като върза измервателните уреди в пунктовете директно с компютъра на държавната автомобилна инспекция, като така отне от техническите лица в пунктовете лостовете за влияние върху крайния резултат от теста.
Драма
Това доведе до драматични моменти през лятото, когато внезапно собствениците на куп бензинови автомобили с премахнати системи за контрол на емисиите (катализатори) с изненада установиха, че компютърът ги къса на прегледа. Така само за два дни от движение бяха спрени 360 автомобила, а броят на скъсаните на теста скочи осемкратно. След това държавата реагира, като удължи срока, в който те могат да бъдат на пътя до отстраняване на неизправността.
Промяна
Проверка на „Телеграф“ показа, че бройката на проблемните автомобили към ноември отново е намаляла до нивата отпреди свързването на уредите директно с инспекцията. Според отлично запознати с бранша на пунктовете причината е откриване на вратички, с които уж строгата регулация отново може да бъде заобиколена. Това сега става чрез подаване на отработени газове от изправен автомобил в близост. Той се намира извън обсега на видеокамерата, а газовете от него достигат до измервателните уреди. Друг нов метод за премятане на системата за контрол е пускането на чисти газове от бутилка, също намираща се в пункта, но добре прикрита.
Съвпадения
„Точно това е причината в последно време, ако някой в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) го беше грижа да провери, да бе открил, че в един и същ пункт голям брой различни автомобили дават почти еднакви резултати от анализа на отработените газове“, каза за „Телеграф“ Красимир Пъргов от Сдружението на автотехническите експерти по пътна безопасност. Според него причината за измамите е липсата на последващ контрол. В ресорната наредба е записано, че държавата трябва да контролира пунктовете чрез връщане на до 5% от миналите автомобили на повторен преглед, чрез таен клиент или чрез прегледи в мобилни лаборатории на пътя.
Контрол
Проверка на „Телеграф“ обаче показа, че нито един лек автомобил през 2023 г. не е бил проверен от такава мобилна лаборатория. Към момента ИААА разполага с 15 такива бусове лаборатории, закупени в началото на века, като голяма част от тях по различни причини не работят. По тази причина досега през 2023 г. с тези лаборатории са проверени едва 77 камиона. Нито един не е дал отклонения от изискванията на наредбата за газовете. „Нито една от тези лаборатории обаче не е свързана директно с компютъра на ДАИ и така инспекторът на място продължава да е ключово звено. Изцяло от него зависи дали в крайна сметка ще запише точните показания на уредите или други, по-различни“, коментира още Пъргов. Според него единственият начин за подобряване на ситуацията е контролните функции на 13 институции, които сега проверяват на пътя, да бъдат отнети и дадени на новосъздадена контролна служба. „Защото сега имаме конфликт на интереси. Една институция дава лиценза и същата проверява дейността. Тогава кой контролира тази институция“, попита Пъргов.
Седем държави натискат за по-хлабави емисии
Седем държави настояват за отлагане на по-строгите ограничения за емисиите на автомобили, т.нар. стандарт Евро 7.
Стандартът бе предложен от Европейската комисия в началото на 2024 г. и предизвика реакция от страна на автомобилния бранш, според който регулациите ще направят европейските автомобили неконкурентоспособни в глобален мащаб. Сега Италия, Австрия, България, Чехия, Полша, Румъния и Словакия настояват за преразглеждане на регулациите преди крайния срок през 2025 г. Страните предупреждават, че строгите ограничения и потенциалните глоби за неспазване на новите норми могат да ограничат инвестициите в иновации и зелени технологии, като същевременно застрашат конкурентоспособността на Европа.
Деян Дянков