0

С редно 7% икономия от отопление са реализирали 192 000 домакинства с парно в София през този отоплителен сезон. Анализът е на топлинния счетоводител с най-голям пазарен дял „Техем“, предоставен на „Телеграф“. Топлофикация ще връща пари на повече от половината от тях - 55%, заради по-краткия (172 дни) отоплителен сезон 2022/2023, отколкото предишния - 196 дни, и по-топлото време. Това показала рекапитулацията на годишните изравнителни сметки на потребителите, изготвени въз основа на платените прогнозни месечни сметки, определени въз основа на предишния отоплителен сезон и отчета на ползваната топлина по показанията на измервателните уреди - топломери, водомери и топлинни разпределители. Въпреки по-скъпата с 30% топлинна енергия софийските домакинства с парно са потребили по-малко топлина и са спестили.

Данни

1409,24 лева е средният разход за отопление и топла вода за имот от над 100 кв. метра, 528 лева е той за гарсониера и 791 лева за двустаен от 70 до 90 квадрата.

Анализът показва, че 22%, или 42 240 клиенти на „Техем“ ще получат от 10 до 99 лева. На 16%, или на 30 720 потребители, топлофикация трябва да върне от 100 до 249 лева. Сумите са без ДДС. 45% от домакинствата, които са ползвали повече, отколкото са платили през сезона, трябва да доплатят различни по размер суми на дружеството. 19% от тях ще доплащат от 10 до 99 лева. Потребителите, на които столичното парно има да връща пари, защото са надплатили с прогнозните месечни сметки през сезона, могат да отидат в каса на топлофикация да си ги получат, след като сумата за получаване излезе във фактурата с изравнителната сметка. 12% от 430 000 битови клиенти на топлофикация вече са ги получили, а на останалите изравняването ще дойде заедно с фактурата на юлската сметка за топла вода след 15 август, съобщиха от столичното дружество за „Телеграф“.

Максимално

На над 4000 клиенти на „Техем“, които не са пуснали инкасатор да снеме показанията на измервателните и уредите за дялово разпределение, им е начислено максимално ползване.

До 31 август най-късно е срокът те да поискат допълнително посещение и им бъдат отчетени уредите. „Това обаче означава, че освен техните ще бъдат коригирани и сметките на всички останали клиенти в сградата“, напомни Милена Стоянова, управител на „Техем“.