З абавяне на фактурата с изравнителната сметка за парно може да попречи на клиенти на „Топлофикация София“ да възразят срещу грешки при отчета на уредите върху радиаторите и водомера за топла вода. Става дума и за сбъркани изчисления на потребената и платена топлинна енергия през миналия отоплителен сезон и съответно в сумите за връщане и доплащане.
Читатели на „Телеграф“ се оплакаха, че все още не са получили хартиената си фактура за годишното изравняване. Общественият защитник нееднократно критикува в своите отчети столичното дружество за забавянето на доставката на хартиените фактури. Остават само 4 дни, в които потребителите могат да поискат проверка на изравнителната сметка и нов отчет на уредите – топлинни разпределители и апартаментни водомери за топла вода.
Срок
Според наредбата за топлоснабдяване рекламации по отчета на показанията на уредите, допълнителен отчет и възражения по разпределението на топлинната енергия в изравнителната сметка за предходния отчетен период се извършват в срок до 31 август. Нови искания и рекламации за преработване на изравнителната сметка не се приемат след изтичане на тази дата, категоричен е законодателят.
Потребителите, които не са получили фактурата с годишното изравняване, могат да поискат хартиено копие на сметката в офисите на Топлофикация в съответния топлорайон. Цената му е 2,50 лева, с ДДС според ценоразписа на „Топлофикация София“.
Щета
Потребителите, които не са проверили изравнителната си сметка, може да бъдат ощетени и да платят повече или им бъде доплатено по-малко, не само с фактурата за нея. Това ще окаже влияние и на прогнозните им месечни сметки през следващия отоплителен сезон 2023/2024 г.
На клиентите, които не са осигурили достъп за снемане на показанията от индивидуалните уреди за дялово разпределение върху всички отоплителни тела в имота, се начислява енергия като на отоплителни тела без уреди, тоест максимално отделена топлина. Затова е важно клиентите, които имат визуални, а не уреди с дистанционно отчитане, да поискат от топлинния си счетоводител дата за допълнителен отчет.
Проверката на изравнителната сметка е важна и за бъдещата сметка за енергията за подгряване на топлата вода/битово горещо водоснабдяване. Ако специфичният разход за подгряване на куб. метър вода е повече от 150 квтч, потребителят трябва да поиска от Топлофикация проверка и регулиране на разхода според наредбата за топлоснабдяване, поясниха топлотехници. За подгряване на кубик вода е нормален разход от 55 до 70 квтч.
Таня Киркова