0

Н елегалните бусове, които крадат пътници от законните превозвачи, са изнаглели до степен, че вече работят по разписание и се движат 10 минути преди тях, нанасяйки тежък удар под пояса. За действията им сподели за „Телеграф“ Емил Тодоров от Камарата на автобусните превозвачи.

Загуби

Според него явлението взема застрашителни размери, а от него страдат държавният бюджет, легалният автобусен бранш и дори железниците. Съгласно Закона за автомобилните превози пътници могат да се возят само от лицензирани фирми, които съответно плащат данъци и осигуровки. Реално обаче този пазар е превзет от физически лица с бусове 8+1, които масово возят по линиите, като подбиват официалната цена и не плащат данъци. Този вид бусове се използват, защото са леки МПС и за тях не се изисква професионална шофьорска книжка. За тях няма изискване и за куп други документи, които са необходими при автобусите с над 9 места. 

Контрол

„Нелегалните бусове събират хората от селата и директно ги карат към големите градове, а и в чужбина. Така те взимат пътниците на лицензираните фирми, защото един пътник, ако трябва да пътува до Европа, първо трябва да хване автобус или влак да отиде до София и оттам да хване автобус за чужбина“, обясни Тодоров. „Докато не започне масов контрол за спирането на тези нелегални превози, ще става по-зле. Защото ние няма как да се конкурираме с тях. Те не плащат данъци и осигуровки, а същевременно привличат пътници, тъй като возят от адрес до адрес“, допълни Тодоров.

Решения

Нелегалните бусове са сред основните причини линиите до села и малки градове да се закриват и до над 600 населени места у нас вече да няма рейс, посочиха за „Телеграф“ от националното сдружение на общините (НСОРБ). Причината е затвореният кръг, при който пътниците хващат бусовете, а за официалния превозвач няма пътници. Така общината стига до неизбежното решение да закрие линията. От НСОРБ настояват държавата да заплаща пълната субсидия по линиите на загуба, да облекчи административните изисквания към превозвачите, както и да позволи 100% общински фирми да возят по линиите без обществена поръчка и състезателен конкурс.