Д ори и еднократен превоз на пътници без лиценз да води до влизане в затвора, предлагат от бранша на таксиметровите водачи. Според тях държавата е направила твърде малко за борбата с нерегламентираните превози и ако не се раздвижи, ще има протести на легалния бранш.
Схема
По данни на бранша в цялата страна минимум 1000 шофьори изкарват прехраната си с таксиметрови курсове на черно, като бройката стига до 1500 в петък и събота. Шофьорите, които нямат лиценз за таксиметров превоз, използват лични автомобили, които не са регистрирани като таксиметрови коли. Те използват няколко различни мобилни приложения, чрез които клиенти си поръчват превоз, като в момента най-популярни са Taxsee, Таxsee Driver, както и TUDA. Водачи, намиращи клиенти чрез тях, могат да бъдат видени на „стоянка“ пред почти всички нощни клубове и големи заведения в София, Пловдив, Варна и Бургас.
Щета
“Реално държавата към този момент не е свършила нищо, за да защити регламентирания бранш. Срещу нас стои огромен сектор, който работи изцяло в сивата икономика – не плаща данъци, осигуровки, административни такси. Имало е моменти, в които един от всеки три курса в София бива изпълняван чрез тези нерегламентирани платформи“, каза за „Телеграф“ Кирил Ризов от Съюз „Такси“.
Безсилие
Според бранша причината за безсилието на държавата са лесно заобиколимите текстове в Наказателния кодекс. Там е заложено наказание затвор за превоз на пътници без лиценз, но само ако това се извършва „по занятие“. Според дефиницията на НАП „по занятие“ означава, че дадено лице „системно, с цел придобиване на доход, извършва определени дейности в свой частен интерес“. По обичай у нас пък за „системно“ се счита нарушение над три пъти. Това означава, че за да бъде наказан даден водач, той трябва да бъде хванат да вози пътници на черно поне четири пъти. Това е и причината хващаните в такова нарушение водачи да са буквално единици годишно.
Дума
Сега от Съюз „Такси“ предлагат думата „по занятие“ да отпадне от текстовете на закона. Така на практика предвиденото наказание от 1 до 3 години затвор ще може да се прилага и за водач, хванат да превозва пътници без лиценз дори и само веднъж. От бранша плашат с протести и ако депутатите не се заемат с промени в Закона за автомобилните превози, с които трябва да се утвърди краен срок за въвеждането на новите таксиметрови апарати, които ще отбелязват начален час върху касовия бон, с което се очаква да се сложи край на измамите с цената на курса.
Деян Дянков