О т 2026 година всички услуги на Изпълнителна агенция (ИА) „Автомобилна администрация“ стават електронни. Това съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.
Шофьорите и фирмите ще могат да кандидатстват за издаване на документи или да плащат необходимите такси и през мобилно приложение. Това е обсъдено по време на среща на заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов с представители на браншовите организации в областта на автомобилните превози. По думите на министър Караджов по този начин ще бъде елиминирана бюрокрацията и нерегламентираните практики, които пречат на бизнеса.
Караджов ще предложи и единен орган, който да поеме контрола на безопасността по пътищата. „В момента водачите могат да бъдат спирани от представители на най-разнообразни институции – някои следят за винетки, други – за претоварване, трети – за нещо друго. Така поддържаме един куп администрации и се отварят възможности за изнудване и корупция. Този орган трябва да е към МВР“, смята Гроздан Караджов. Той е заявил, че облекчаването на административна тежест ще бъде един от приоритетите му.
На срещата са обсъдени и конкретни мерки за облекчаване на товарния трафик през граничните пунктове с Турция. Една от идеите на транспортния бранш е за пускането на ро-ро ферибот от Бургас до Турция, което според превозвачите би довело до намаляване на трафика през турската граница с около 200-300 камиона на ден. „Имате пълната ми подкрепа това да се случи в най-кратки срокове“, каза Караджов, който нареди на международната дирекция в министерството да окаже съдействие максимално бързо.
Поставен е и въпросът за липсата на професионални водачи. По данни на браншовите организации в над 80% от дружествата има недостиг на кадри, а около 15% от превозните средства, използвани за международен транспорт, не са в употреба поради липса на квалифициран персонал. Като решение на този проблем от бранша посочиха, че е необходимо да се намали срокът за издаване на разрешителни за работа на водачи от страни извън ЕС, както и създаване на политика за подготовката на кадри в България, пише в съобщението.
Обсъдени са и теми, свързани с тол системата, въвеждането на европейското законодателство за командироването на водачите, предприемане на действия за справяне с нерегламентираните превози, както и ускоряване на нормативните промени в сектора.
*Източник: БТА