Д обромир Милчев споделя: “Нашият бизнес е колаборация между любовта към музиката и вярването в това, че ако работиш това, което обичаш – нямаш нито един работен ден. Ние продаваме щастие. Продаваме начин, по който да изразиш емоцията си. Новото начинание с инструмент или чисто новата техника в студиото, могат да породят чувства, които нищо друго не може да ти достави.”.
1. Кога, как и кой стартира бизнеса на SOUNDMART?
Бизнесът стартира през Август 2018 година под името muzikalenmagazin.bg. Това е първият домейн и „име“ на магазина. В кавички, защото практически това не е точно име, а пояснение, поне според нас. Тогава беше просто крайно време да се стартира онлайн магазин, а мисленето на име вече беше изгубило достатъчно време. Самия проект е част от портфолиото на дигитална агенция, на която бях собственик. И така до началото на 2023 г., когато ребрандирахме (или по-скоро тепърва брандирахме) с името soundmart и слоганът “Every sound matters”.
Зад самия бизнес стоя аз – управителя на магазина Добромир Милчев. Любовта ми към музиката се заражда в много ранна детска възраст, докато търговския нюх открих малко преди гимназиалния курс. В тези години интереса ми към аудио техника, озвучаване, тонколони, студио и т.н. сякаш се появи съвсем естествено, тъй като тогава участвах в множество концертни дейности и сякаш погледа ми винаги сочеше към техниката, до преди да се кача на сцената. Така, за няколко години, бях обиколил всички заложни къщи в Стара Загора (защото просто там се намираха най-евтините неща, като се има предвид, че по онова време сайтовете за покупко-продажба все още не съществуваха…), за да се сдобия с един куп техника вкъщи. Тогава буквално нямах нужда от тази техника, колкото и нелепо да звучи, аз просто исках да я имам, да я разгледам, да видя как се работи с нея. За да продължа да си купувам поредните „играчки“ обаче, се наложи да започна да продавам част от техниката, която имам, за да ми стигнат средства за по-нова такава (нека се има предвид, че действието се развива между 8ми и 9ти клас). Спомням си, че тогава дори не можех да изпращам пратки с наложен платеж сам и виках мои приятели (навършили 18 години), за да ги изпращам чрез тях. Това е и историческото начало на бизнеса. Вярвам, че всяко нещо крие дълбоки корени някъде назад във времето…
2. Какво стои зад слоганът на компанията "всеки звук има значение"?
„Всеки звук има значение“ не е просто слоган, а абсолютен факт. Това е верую, което би трябвало да изповядва всеки уважаващ себе си музикант, любител или музикален ентусиаст. В днешно време хората създават музика по стотици различни, екстравагантни дори начини. Можеш да направиш бийт за модерна песен дори само с потропване върху саксията или буквално само чрез шум, без използването на класически тонове и тембри. В наши дни е много трудно да бъдеш оригинален и да си първоизточник на нещо, особено в музикалния бранш, но това провокира до невероятна степен креативността. По-важен остава начина, по който се представят нещата пред хората. Една и съща мелодия може да бъде репрезентирана от много различни инструменти и с коренно различен характер, и точно заради това „всеки звук има значение“.
3. Как дойде решението за изграждане на по-сериозно онлайн присъствие?
Както споменах и в подкаста – при нас онлайн присъствието беше преди физическото такова. Обратно на всички стандарти и принципи в този бизнес. Спецификата на продуктите е такава, че при всички случаи е по-добре продуктите да има как да се видят и тестват във физически магазин. Тогава обаче осъзнахме, че има достатъчна нужда от нещо свежо, ново, работещо по съвременните стандарти на онлайн търговията. Отчитайки минусите на голяма част от тогавашната ни конкуренция, реших че има какво да се постигне в тази ниша и така започна всичко.
4. Кои бяха най-големите предизвикателства, които срещнахте през годините?
Най-голямото предизвикателство е било предлагането на нова и непозната марка на клиентите. Пазарът ни е доста малък, конкуренцията също, което кара потребителите да се ограничават в избора си на продукти, а това от своя страна прави изключително трудно налагането на нови марки. За сега успяваме, но това е и защото вече сме изградили достатъчно доверие у хората за нас. За предизвикателството, да отвориш физически магазин в най-големия пик на Ковид дори няма да споменавам, мисля че е ясно…И все пак това са трудности, които всеки бизнес среща, не е нещо строго специфично при нас.
5. Какво смятате, че трябва да се промени в бизнес средата в България?
Трябва да се промени закърнялото, закостеняло и назадничево мислене на собствениците на бизнеси у нас. Не мога да повярвам как все още съществуват хора, във времена, в които разходките до луната са факт, които си мислят, че ще продават успешно и дългосрочно дори без да имат мобилна версия на уеб сайта си. Бизнесите трябва да се усъвършенстват, спрямо последните тенденции в търговията и да слагат на първо място онлайн присъствието си. Живеем в много по-динамични времена, дори отколкото ни се иска, за това трябва да сме достатъчно гъвкави.
6. С какви думи бихте мотивирали един млад човек да започне бизнес в България?
Това е огромно предизвикателство за мен. Бих казал, че се опитвам да мотивирам хора всеки ден. Не само млади. Аз лично съм се мотивирал от много успели предприемачи и не само.
Младите хора в днешно време се стараят да бъдат твърде прагматични, но за съжаление са много повърхностни и непостоянни. Концентрирането в дадена област и експертизата в нея, би довело до много положителни резултати в дългосрочен план. Аз лично бих им дал собствения си пример, като мотивация, защото създадох бизнес от абсолютната кота нула, без почти никакъв капитал, отворих физически магазин през 2020, когато беше пикът на Ковид, докато в момента сме с магазин и склада над 300 кв.м., вносители сме на десетки марки, на някои от които ексклузивни представители, екипа ни расте, физическите обекти също. И всичко това продължава да се случва, защото се справяме с трудностите. Случва се, защото полагаме усилия в една посока, с ясно поставени цели, без никакви компромиси, изграждайки стандарти в работата. Ежедневно. Набавяме си необходимата доза допамин, когато даден проблем намира своето решение. Поставяме си цели на ежедневна база, които постигаме и го отчитаме (нещо много важно, което хората пропускат)! Оптимизираме процесите, дори тогава, когато няма нужда от това – но знаем, че това е бъдещето. Винаги мислим един ход напред. До такава степен се старая да заложа тази идеология в мисленето на служителите, че вече сами ме питат какви цели са постигнати и какви са следващите.
* SOUNDMART e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.