Е втинията при застраховката „Гражданска отговорност“ свърши и стойността на полицата се върна на предишните си нива, показа проверка на „Телеграф“ в онлайн калкулаторите на брокери.
Заради конкуренцията между компаниите и желанието да привлекат клиенти в края на януари и началото на февруари станахме свидетели на невиждани от години ниски цени на автозастраховката. Експерти от бранша дори коментираха, че се води истинска ценова война между застрахователите.
Премии
Актюерските разчети обаче скоро показали, че сметките при тези цени не излизат и това в крайна сметка не продължи дълго, посочиха специалистите. Комисията за финансов надзор, която следи премиите да бъдат достатъчни, така че да се обезпечи бъдещо плащане на щети, не се е месила пряко, тя няма за задължение по закон предварително да одобрява тарифите. Единствено изпратила писмо до застрахователите с въпроси какво се случва на пазара.
В момента цените на Гражданската са адекватни и осигуряват финансовата стабилност на компаниите, твърдят още експертите. Те посочват, че на фона на инфлацията поскъпналите услуги на автосервизите и все по-високите обезщетения, присъждани на съдилищата, застраховката тази година може да поскъпне с 5-10%.
Верни клиенти
Във вихъра на ценовата война стойността на полицата при двама от застрахователите беше слязла под 200 лева. 180 лева щеше да плати 35-годишен водач от София с над 10-годишен опит, който кара бензинова кола до 90 конски сили. Най-високата цена за такъв шофьор пък беше 270 лева. Сега тази цена е сред най-ниските. Тарифите вече се движат в диапазона 260-320 лева. Като едни от най-високите цени в момента имат именно компаниите, които ги бяха свалили до най-ниските нива.
Други експерти от бранша пък отхвърлят твърденията за ценова война, а обясняват, че просто промоциите покрай празниците свършили.
Бонус малус
Според своята политика някои компании например дават до 20% отбив в цената на водачи, които са били техни клиенти и които нямат щети в последните 3-5 години. Други пък коткат с ниски цени държавни служители. А някои дават отстъпка на нови клиенти.
Всяка компания си има вътрешна система бонус-малус, което означава, че шофьорите, оценени като най-малко рискови, получават и по-ниска цена, обясняват експертите. Най-желаните клиенти на застрахователите били водачи на възраст над 30 години. Младите се смятали за по-високорискови.